Tigrar i rött väder – Liza Klaussmann

CIMG3492Nick och Helena är kusiner. De har vuxit upp ihop och står varandra väldigt nära. I vuxen ålder, när andra världskriget har tagit slut, flyttar de till olika delar av landet och lever väldigt olika liv. På 60-talet ska de spendera en sommar tillsammans med sina familjer i Tiger House, där de spenderade sina somrar när de var barn.

Nick är gift med Hughes och tillsammans har de dottern Daisy. Helena är där med sonen Ed. En dag hittar Daisy och Ed en död kvinna. Hon har blivit mördad. Detta kommer att påverka familjerna på sätt de inte kunnat ana.

Den här boken är lite svår att prata om tycker jag. Egentligen händer det inte så mycket i boken, men det är mycket som pågår ändå. För mig var en stor del av behållningen av boken att lära känna karaktärerna i den, och därför vill jag inte prata för mycket om dom. Genom att utgå från olika karaktärer vid olika tillfällen i berättandet lär vi känna personerna, men vi ser också hur de uppfattas av de andra. Klaussmann gör det otroligt snyggt tycker jag. Hon har också lyckats skapa en stämning i boken som tilltalade mig väldigt mycket. I slutet nästan exploderar boken. Från att ha varit ganska lågmäld blir det kaotiskt. På ett bra sätt.

Det är svårt att sätta fingret på exakt vad det var med boken, men den höll mig fängslad. Den är intressant (i brist på ett bättre passande ord). Det här är Klaussmanns debut, och jag kommer absolut hålla ögonen på hennes författarskap i framtiden.

Det finns mycket i den här boken jag skulle vilja diskutera, men bara med de som redan läst den, jag inte spoila någonting för er som ännu inte läst den. Så har du läst Tigrar i rött väder diskuterar jag gärna mer om det i kommentarsfältet.

Originalets titel: Tigers in Red Weather
Svensk titel: Tigrar i rött väder
Författare: Liza Klaussmann
Antal sidor: 357
Första utgivning: 2012
Förlag: Modernista
Första meningen: ”‘Jag vet inte säkert om det är en välsignelse eller en förbannelse’, sa Helena.”

Du kan köpa boken hos till exempel bokus eller adlibris.

(Pst! Ser att den är med på bokrean hos både bokus och adlibris, så passa på!)

Detta är ett recensionsexemplar.

Lämna en kommentar