Böcker om hundar

Ni som tror att jag inget läser bara för att jag inte läser skönlitterärt och sedan bloggar om det tror fel. Jag har faktiskt läst en hel del! Detta är tre jag håller på med och som än så länge känns lite som husbiblar för mig:

20120827-103100.jpg

Lystra av Memea Mohlin
Kontaktkontraktet av Eva Bodfäldt
Bra relation av Kenth Svartberg

Mer om dom kommer när de är utlästa!

Det har ju kommit fram på Facebook att jag inte är den enda bokbloggaren som har hund och inte katt, så därför tänkte jag slänga ut en liten förfrågan till er och se vad ni löser för böcker om hundar, hundars beteenden och hundars uppfostran. Så, har ni något bra tips?

9 thoughts on “Böcker om hundar

  1. Jag är en av dem som äger hund men ingen katt =) Har en mellanstor blandning mellan Shetland Sheepdog och PON. Så en vit/grå/röd långhårig sak =)

    Tyvärr har jag inte läst så mycket böcker om hundar (åtminstone inte som jag lagt på minnet), däremot är jag också sugen på tips, speciellt pälsvårdsböcker!

    1. Min hund har en väldigt lättskött päls, jag behöver just nu inte göra typ någonting, och inte speciellt mycket när hon blir större heller, så jag har tyvärr ingen aning om vilka böcker som är bra inom det området.

  2. Jag har också hund (en liten mustaschprydd blandis på fyra kilo som nu har hunnit bli tolv år) och föredrar det framför katt.🙂 Dock har jag mest läst böcker om vardagslydnad och beteende (varken jag eller vovven är så intresserade av högre nivåer). Och så gillar jag tidningen Härliga hund. Den känns mer blandad och ”lättsam” än Hundsport, som mest fokuserar på avel och utställning.
    En hundbok som jag önskar mig är ”Dogs: A New Understanding of Canine Origin, Behavior and Evolution” av Coppinger m.fl. Författarna är bl.a. biologer som ger sitt perspektiv på åtta olika hundtypers evolution och beteende. Jag har hört att den ska vara väldigt bra!

    1. Jag är också bara intresserad (än så länge i alla fall) av vardagslydnad, hundens beteende och hur man får en fin ömsesidig kontakt med sin hund. Boken du nämner ska jag kolla upp, låter som något jag också skulle gilla!

      Jag har aldrig läst en hundtidning. Dåligt! Det får det bli ändring på. Härlig hund låter som en bra tidning! Mission handla hem härlig hund har börjat🙂

  3. Memea Mohlin gillar jag överlag eftersom hon använder sig av ”snälla metoder” till skillnad från t.ex. Barbro Börjesson. Jag har läst ”Inkallning”, ”Se vad jag säger” och ”Aktivitetshandboken” av henne och tycker mycket om dem allihopa. Marie Hansson har skrivit ”min bästa vän”. Också bra om ”hundpsykologi efter den mjuka och aktiva linjen”. Har även lyssnat på Marie Hansson och gillade henne mycket. Agility, rallylydnad och Klicker är områden jag är aktiv på med mina hundar så böcker om det har jag också läst lite. Tränar du något speciellt med din hund? Roligt med fler hundintresserade i bokvärlden!🙂

Kommentera

