Måndag – En ny början

Måndag. Det är starten på en ny vecka. nya möjligheter. Likadant är det när man öppnar en ny bok. Man vet inte vad som väntar. Man kan ha förhoppningar, förväntningar och ibland tror man att man vet precis vad som väntar, men allt det kan omkullkastas med bara ett par minuter. Eller ett par meningar.

Jag länge (om inte alltid) varit fascinerad av början på en bok. Det är inte så att mitt omdöme om en bok avgörs med de första meningarna, men de kan ändå förtrolla. Sätta mig in i historien direkt. Göra mig förälskad. Det är något magiskt i att öppna en bok och inte veta vad det är för värld som väntar. Bara de första meningarna kan slå bort alla förutfattade meningar man hade om boken. Ibland är den bättre än vad man någonsin kunnat ana, och ibland är de en besvikelse. Därför hade jag tänkt att dela med mig av början av olika böcker jag gillar på måndagar. För att dela med mig av de magiska stunderna det kan vara att öppna en bok.

För mig är första valet givet, sedan jag för första gången läst början av Orakelnatten av Paul Auster har jag inte kunnat släppa den. Jag älskar den!

CIMG3273

”Jag hade varit sjuk länge. När det blev dags för mig att lämna sjukhuset visste jag knappt hur man gjorde för att gå, mindes knappt vem jag förväntades vara. Litet ansträngning, och du kommer att vara i full gång igen om tre, fyra månader, sa läkaren. Jag trodde honom inte, men följde ändå hans råd. De hade gett upp hoppet om att rädda mig till livet och nu när jag hade gäckat deras prognoser och på något mystiskt sätt underlåtit att dö hade jag väl inget annat val än att leva som om framtida liv låg där och väntade på mig?”

Kommentera

