Vilka är dina favoritklassiker?

Jag har länge haft som mål att jag ska börja läsa fler klassiker och av någon anledning så har jag ändå inte riktigt tagit tag i det när jag väljer vilken bok jag ska läsa härnäst. Jag har läst otroligt få klassiker egentligen, men jag äger många olästa sådana på grund av att jag länge har haft intentionen att läsa fler klassiker, men sedan har de som sagt blivit liggandes. Nu har det dock blivit ändring på det! Jag är jättesugen på att läsa klassiker och jag har redan börjat. Detta kommer givetvis färga bloggen.

Jag kommer till exempel skriva en lång lista med klassiker. Jag har redan börjat med den, och det är lättare sagt än gjort för vad är egentligen en klassiker? Många böcker som är svåra att avgöra tycker jag. Den listan kommer i alla fall få en sida här på bloggen, där kommer också länkar finnas till mina recensioner. Jag kommer givetvis inte läsa alla klassiker på listan, men det känns ändå bra att ha en lista där jag kan få inspiration till böcker att läsa och enkelt se vilka jag har läst.

Nu tänkte jag be er om lite hjälp när jag håller på och sätter ihop den här klassikerlistan. Jag undrar helt enkelt vilka dina favoritklassiker är!

Jag har redan läst en klassiker, och recension kommer inom kort!

24 thoughts on “Vilka är dina favoritklassiker?

    1. Du behöver inte välja en, du får säga hur många du vill!

      Av dom du sagt här har jag läst doktor Glas, Jane Eyre och The Great Gatsby och älskat allihop, så kom gärna med fler bra tips!!

      1. Brideshead Revisited (En förlorad värld) är en annan, mycket brittisk, favorit. Och apropå Jane Eyre så läste jag nyligen Sargassohavet av Jean Rhys som var väldigt bra.

        1. Brideshead revisited vet jag nog inte riktigt vilken det är, det måste jag kolla upp. Sargassohavet har jag faktiskt fått hem som recex, så den ska läsas snart!

  1. Som sagt, det finns så många bra klassiker! Men ett par av mina favvisar är ”Dödssynden” av Harper Lee, ”Den långa flykten” av Richard Adams, ”Vredens druvor” av John Steinbeck och ”Främlingen på Wildfell Hall” av Agnes Brontë.🙂

    1. Tack! Vilka spännande tips. Jag har inte läst några av de här, men Dödssynden och Vredens druvor har jag och Dödssynden står högt upp på att läsa-listan.

  2. En av mina favoriter är Främlingen av Camus. Doktor Glas är också mycket bra. Therese Raquin av Zola tycker jag också tillhör de riktigt läsvärda klassikerna.

    1. Doktor Glas läste jag nyligen, och den var himla bra faktiskt! Främlingen har jag hemma, men oläst. Alla tre kommer vara med på min lista. Tack för bidragen!

    1. Bra tips! Har inte läst någon av dom än men framförallt Hundra år av ensamhet är en sådan där bok jag tror jag kommer ÄLSKA!!

  3. Jag upprepar nog vad andra redan sagt men Therese Raquin, Brott och Straff, Systrarna Bronte, Doktor glas, Dvärgen (Lagerkvist), Selma Lagerlöf, Förvandlingen (Kafka) är några av mina klassikerfavoriter. Ska bli mycket spännande att följa din läsning!!

    1. Det gör inget om det blir några dubbeltips, det bevisar ju bara att boken är omtyckt av flera och mitt sug att läsa den blir större och starkare🙂

      Tack för många fina tips!

  4. Den unge Werthers lidanden! För i hela helvete! Och Thérèse Raquin. Och Candide, som faktiskt är förbannat rolig, vilket är mer än man kan säga om de andra två titlarna.

    1. Haha, du känner starkt för de här böckerna🙂

      Jättebra tips! Tror till och med jag har någon eller ett par av dom här hemma. Får leta lite!

  5. Några av mina klassiker favoriter är

    Othello – Shakespeare
    Brand – Ibsen
    Sankta Johanna – Shaw
    Krig och fred – Tolstoy

    1. Tack för tipsen! Jag tar dom till mig och skriver självklart ner dom på listan!

      Shakespeare läste jag för kanske tolv år sedan och gillade! Då läste jag En midsommarnattsdröm. Har sedan dess tänkt att jag vill läsa mer av honom. Nu kanske är den rätta tiden!?

  6. Den allvarsamma leken är grymt bra, liksom Stad-serien som jag läser om då och då. Instämmer också med andra om Great Gatsby. Gösta Berlings saga är en annan favorit och varför inte The Awakening av Kate Chopin?!

    1. Tack för dom fina tipsen! Antecknar genast🙂 Gösta Berlings saga och The Great Gatsby har jag redan läst och gillade båda, men älskade The Great Gatsby!

  7. Dorian Grays porträtt av Wilde, Falskmyntarna av Gide, Othello av Shakespeare (om man får säga pjäser), Metamorfoser av Ovidius (om man får säga dikter långa som romaner), Processen av Kafka, Ringaren i Notre Dame av Hugo… aj, det är svårt! Jag har säkert glömt hur många som helst!

  8. Ondskan, tusen och en natt, svindlande höjder, faust, röda rummet, när lammen tystnar, tjuven🙂 finns många fler bra böcker!

Kommentera

