Gruppspel i BokEM

Det har väl knappast undgått någon att EM i fotboll är i full gång? Men ni kanske har missat mitt BokEM? (Läs mer om det här.) Det går ut på att jag, mina två systrar och min mamma kommer läsa en bok av en författare som kommer från landet som vinner EM. Just nu pågår gruppspelet, och det här är de böcker som ställer upp i mitt BokEM:

Grupp A

Polen – Mörkrets hjärta av Joseph Conrad eller Kanelbutikerna av Bruno Schultz

Grekland – Theodor Kallifatides ? (Jag vet att det är en gråzon att välja Kallifatides här, och jag skulle hellre välja någon annan, men jag har haft svårt att hitta något bra. Förslag någon?)

Ryssland – Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov

Tjeckien – Himmel under Berlin av Jaroslav Rudis

Grupp B

Holland – Anne Frank eller Tvillingsystrarna av Tessa de Loo

Danmark – Vi, de drunknade av Carsten Jensen

Tyskland – Farfar upp i graven av Sasa Stanisic (Ännu en gråskala, Stanisic är född i dåvarande Jugoslavien, men är en tyskspråkig författare som bor i Tyskland.)

Portugal – Blindheten av José Saramago

Grupp C

Spanien – Katedralen vid havet eller Fatimas hand av Ildefonso Falcones

Italien – Stål av Silvia Avallone

Irland – Marian Keyes

Kroatien – Katt i Warsawa av Slavenka Drakulic

Grupp D

Ukraina – Döden och pingvinen av Andej Kurkov

Sverige – Jag är Zlatan Ibrahimovic av Zlatan och David Lagercrantz

Frankrike – Vi ses på Place de la Sorbonne av Justine Lévy

England – Charles Dickens eller Jane Austen

Om jag har lyckats missuppfatta var vissa författare kommer ifrån, eller om jag blivit missledd, rätta mig gärna. Och ni får gärna komma med förslag på andra böcker eller författare om ni har några bra idéer (men det måste vara böcker det är lätt att få tag på!). Vid vissa länder har jag skrivit två alternativ där jag inte kunnat bestämma mig, så kom gärna med förslag där också vilken jag ska välja.

Sådär ja, då är det bara att vänta och se vilka länder som åker ut och vilka som blir kvar. Fortsättning följer…

5 thoughts on “Gruppspel i BokEM

  1. Spännande böcker! Kul med författare som man inte hör om så ofta. Det är inte varje dag jag läser böcker från Ukraina för att säga så. Bok EM breddar vyerna! :))

    1. Haha, nej, jag har inte heller läst så många böcker från vissa av de här länderna. Men jag har läst en från Ukraina innan faktiskt.

      En jätterolig ide du kom upp med! Tack så hemskt mycket!!🙂

  2. Om man kollar på fotbolls-EM är ju inte alla spelare födda i länderna som de spelar för, så om du fuskar lite med bok-EM kan det ju inte göra så mycket? Kul att du körde på den här idén!

    1. Haha, du har en bra poäng där!

      Ja, jag gillade verkligen iden. Nämnde den för min ena syster och hon ville gärna vara med, så då bestämde vi att köra. Fick med den tredje systern och mamma också utan problem, så det ska bli jättekul!

Kommentera

