Vilken del av boken är din favorit?

De flesta böcker innehåller en början, en mitt och ett slut. Även om man under läsningen av många böcker strävar mot slutet för att få veta hur allt ska gå brukar jag njuta mest av mittenpartiet. Jag gillar när man redan lärt känna karaktärerna och får följa dom genom händelser och situationer. Det är antagligen därför jag har en tendens att gilla tjocka böcker mer än tunna.

Men så ibland får jag en känsla av hur häftigt det är att öppna en ny bok som man inte har en aning om vad den handlar om och bara introduceras till en ny värld. (Det är inte helt ovanligt när jag tänker så här att jag i huvudet hör ”En helt ny värld, en plats jag inte visste fanns….”).

Vilken del av boken brukar du gilla bäst?

12 thoughts on “Vilken del av boken är din favorit?

  1. Till att börja med så vill jag bara skriva att jag hittade in på din blogg och gillar innehållet🙂 Jag fastnade liksom:-)

    Många gånger så avgörs det i inledningen tycker jag, om den fångar mig direkt så är jag oftast såld och vill inte lägga ifrån mig den. I mitten är boken nog som bäst för då har man byggt upp en värld och alla karaktärer, man är där liksom. (denna delen brukar jag gilla bäst)
    Slutet av boken tycker jag är det som sätter punkt och påverkar en om uppfattningen av hela boken?! Är slutet invecklat och man inte fattar riktigt så sänker det hela bokens innehåll tycker jag…

    Lite snabbt vad jag tänker om en bok🙂
    Jag får titta in här fler gånger!!! Ha det bäst!

  2. Hm, intressant fråga. Håller med dig om att det är bäst när man hunnit få reda på lite om personerna, men gillar nog de nästan sista sidorna bäst. Inte just slutet, men de kanske 50 sidor dessförinnan. När det är spännande, men inte över och dags att lämna.

  3. Det har jag aldrig tänkt på, men jag tror att jag gillar övergången mellan mitten och slutet mest. När jag känner karaktärerna, vet vad den handlar om och har tid kvar att njuta av den🙂

  4. Jag gillar början mest, i alla fall om det är en bok där man känner att ”wow, det här kan bli riktigt riktigt bra!”. Där man redan från första sidan klickar och det sakta bara blir ännu bättre när författaren presenterar en för karaktärerna, omgivningen och bokens handling🙂

    1. Jag har mina stunder då jag också gillar början mycket, men favoriten är mitten. Jag vill ju känna dom jag läser om! Plus att man då har kommit in i bokens lunk med språk och liknande också. Texten liksom flyter. Mmmm….

  5. Hej Frida och ni andra! Jag är en mittengillare. Kan tycka att det kan vara svårt att komma in i böcker och bygger också ibland upp för stora förväntningar på bokslut. Men jag brukar se det som så att inledningen i en bok kanske är cirka 30 sidor och slutet ungefär lika långt, då är ju mitten längst och också bäst!

    1. Hej! Jag håller med dig! Speciellt om det här med början. Jag kan också ha svårt att komma in i böcker ibland. Det är bättre några sidor in då man vet lite vem eller vad boken handlar omm och man har kommit in i bokens lunk och språk.

  6. Allra ALLRA bästaste delen av boken är den som jag själv bygger upp innan läsning. Om man nu kan säga så? Tyvärr så är det lätt hänt att jag bygger upp förväntningarna så pass att jag knappt vågar börja på boken i fråga. Eller så är risken stor att jag har svårt att komma in i den. Antar att jag gillar mitten och därefter bäst annars, när man har kommit in i storyn och karaktärerna ordentligt🙂

    1. Haha, ja, ibland är faktiskt boken bäst innan man börjar läsa. Jag har en del sådana böcker hemma nu som jag är lite rädd för att börja läsa, jag menar, jag kommer ju inte kunna bli annat än besviken! Ibland när man börjar läsa sådana böcker kan det vara lite farligt. Man har liksom målat upp en bild av boken, hur den är, och så börjar man läsa och så är det inte alls den stämningen man hade tänkt sig. Ajajaj!

Kommentera

