Att läsa snabbt eller sakta

När man läser en bok riktigt långsamt blir boken en helt annan än om man är inne i ett riktigt bra läsflow och man sveper hela boken på några timmar. Undrar vilket som ger bäst erhållning? Man ser ju detaljerna när man läser sakta, men man hinner tröttna lite på boken och varje mening skärskådas vilket kanske inte är tanken.. Jag gillar när man sveper igenom böcker, men det får inte gå för fort heller för då glömmer jag handlingen så snabbt efteråt. Så, svensk som man är, bestämmer jag mig nog för att lagom är bäst🙂

10 thoughts on “Att läsa snabbt eller sakta

  1. Jag håller med, det blir nästan en plåga när man sträckläser boken, när man är så trollbunden av den så man bara vill veta hur det går. Känns lite som att man inte riktigt hinner njuta av boken ordentligt, som om man vill dra ut på njutningen samtidigt som man bara vill veta…

    1. Precis så är det! Samtidigt finns det inget bättre än att bara slukas upp av en bok. Sådär så ingenting annat existerar, allt man kan tänka på är att läsa. Men det känns ibland som att jag missar en del när jag läser på det sättet. Man sveper liksom förbi för fort. Men det är svårt att kontrollera i vilken takt man läser…

  2. Jag försöker medvetet läsa lite långsammare för i min normala takt så sveper ögonen bara över texten. Det gör mig stressad, har jag märkt. Man ska inte vara stressad när man läser, men det är svårt, speciellt om det är det minsta spännande.

    1. Ja, deckare (eller andra spännande böcker) är svårt att inte svepa igenom! Jag läser nog ganska sakta som jag gör och jag är nöjd med det, men ibland när man kommer in i någon slags läskoma känner jag att det går lite för fort ibland. Jag hinner ju inte njuta.

    1. Okej, förklaring: När jag säger sveper menar jag med mina mått mätt, inte som vissa andra snabbläsande bokbloggare som läser typ 1000 sidor på en timme… Jag är ganska nöjd med att läsa sakta. Jag håller med om att det ibland är frustrerande när det är mycket som ska läsas, men som de säger i Amerikatt; I wouldn’t change a thing 😉

  3. Jag läser rätt så fort och ibland kan det vara till nackdel. Ibland undrar jag om jag minns innehållet sämre än de som läser långsamt…

    Men jag gillar att läsa en bok i längre svep och regelbundet. Jag tycker ofta att innehållet faller när jag läser för sällan, jag tappar liksom både handling och läsglöd.

    1. Jag håller med om att jag gärna läser länge och regelbundet. Och jag håller också med om att läsglöden har en tendens att tvina när man läser med långa mellanrum! Det svåra är kanske att läsa sakta trots att man läser länge och regelbundet😉

      I och med att jag inte läser sådär jättesnabbt har jag svårt att jämföra, men jag vet att när jag läser i ett långsammare tempo tar jag in mer av boken och har en tendens att komma ihåg den bättre efteråt.

  4. Bra fråga… Lagom är alltid ett svar, men jag tror precis som på frågan med boken eller filmen först, att det är änna olika och att man liksom får ta det som blir… Det finns inget bättre än att känna att man vill ha mer! Och har man slukat en bok kan man alltid läsa den mer noggrant i något annat sammanhang och längre fram… Kanske… (svårt…) (;

    1. I teorin låter det ju bra, men jag läser i stort sett aldrig om böcker, så det fungerar nog inte på mig🙂 Dessutom tycker jag att charmen försvinner lite om man läser för fort så man inte uppfattar detaljer. Dels för njutningen av det, dels för att man vet aldrig vad som blir viktigt 150 sidor senare… Men jag håller med om att lagom antagligen är det bästa!

Kommentera

