Skräckfilmsbonanza, listan

För ett tag sedan bad jag er om tips på bra skräckfilmer då jag fått ett riktigt sug efter dom och jag känner att jag har många luckor att fylla i området. Jag fick in många tips, och så här ser listan ut just nu:

  • Phantoms
  • The Shining
  • The Others
  • The Ring
  • Saw
  • Barnhemmet
  • När lammen tystnar
  • Alla helgons blodiga natt
  • Huset som Gud glömde
  • Sjätte sinnet
  • Stilla natt blodiga natt
  • Exorcisten
  • Paranormal activity
  • Poltergeist
  • Fredagen den 13:e
  • Terror på Elm Street
  • Psycho
  • Insidious
  • The Grudge (Ju-on)

Uppdatering:

  • Insidious
  • Drag me to hell
  • Case 39
  • Mirrors
  • Martyrs (fransk)
  • Dark water (japansk)
  • The Darkness (Balagueró)
  • Shutter (thailändsk)
  • A tale of two sisters (koreansk)
  • Jacobs ladder
  • Lost Highway
  • Twin Peaks: Fire walk with me (Lynch)

(De filmer med fet titel har jag sett. Om jag har länkat titeln kan du där klicka in och se vad jag skrivit om filmen på bloggen.)

Mitt mål är att se alla filmer på listan. Har du några mer tips på bra skräckfilmer som saknas här får du gärna ge mig dom så hamnar de också på listan. Så kom igen, vilka saknas?

Jag har också skapat en sida längst upp på bloggen som jag kallar Skräckfilmsbonanza där listan ligger. Även där kan ni kommentera och ge tips på filmer eller bara titta in och kolla hur det går för mig🙂

9 thoughts on “Skräckfilmsbonanza, listan

  1. Jag rekommenderar också ”Case 39” (2009) med Renée Zellweger i huvudrollen. Perfekt läskig film om en socialarbetare som tar hand om en flicka som verkar fara illa i ett überkatolskt hem. Mycket saker som hoppar fram och andra läskigheter utlovas.🙂

    Den värsta skräckfilm jag sett är nog ”Mirrors” (2008), trots att den verkar något B. Handlar om otrevligheter som tar sig igenom speglar. Den var så äcklig att jag inte ens klarade av att se klart, så jag såg nog bara en halvtimme av den (vid en viss badkarsscen gick min gräns). Till och med sambon, som älskar skräckisar och inte låter sig skrämmas av något, blev rädd.

    1. Oj, vad spännande! Jag har inte sett någon av dom filmerna, men båda går givetvis upp på listan. Tack! Ni har inga fler braiga tips?🙂

      1. Vi hyrde ”Insidious” i helgen, och jäklar vad många gånger jag flög i taket och skrek rakt ut. Den innehåller allt som är läskigt: amerikansk barnfamilj som hemsöks i gammalt hus av väldigt otäcka demoner och liknande.🙂

        1. Ursäkta mailbombningen, men ”Drag me to hell” är också ett måste.😀 Den är så härligt självironisk också.

  2. Franska ”Martyrs” och japanska ”Dark water”, spanska ”The Darkness” av Balagueró, thailändska ”Shutter” och koreanska ”A tale of two sisters”. ”Jacobs ladder” är gammal men jävligt skum och skulle tro att den håller än. Och så Lost Highway och Twin Peaks: Fire walk with me av Lynch ifall du inte sett dem än.

    1. Tack för alla tipsen! De här filmerna hade jag nog inte hittat till utan din hjälp, och jag blir nyfiken på typ allihopa🙂 Det kan vara så att jag sett Lost Highway, jag kommer inte riktigt ihåg, men de andra har jag inte sett, så tack tack tack!!

      Nu ska jag uppdatera listan!

Kommentera

