När boken växer alt. Ska man kanske plocka upp en riktig klassiker snart?

Jag läste nyligen Brick Lane av Monica Ali (du kan läsa mer om vad jag tyckte här) som jag gillade när jag läste, men den var lite seg på sina ställen. När boken däremot var utläst gick jag och tänkte på den en hel del och den växte. Jag tyckte mer och mer om den. Det fick mig att tänka vad det är som gör att en bok växer på det sättet, eller rättare sagt varför man inte upplever den som fantastisk redan från början. Är det språket det hänger på? Eller är det handlingen som av någon anledning kräver att läsaren tänker och funderar och analyserar? Vad tror du? Själv är jag lite inne på att det hänger på språket…

Det behöver inte innebära att språket är dåligt, men att det är svårtillgängligt. Tänk gamla klassiska ryssar till exempel, de har ett språk som inte gör att ögonen dansar över sidorna direkt, men boken har en tendens att leva kvar i en. Jag har läst halva Anna Karenina för jag orkade verkligen inte läsa klart den. Vilket jag idag ångrar och känner att jag kanske ska ge mig på igen. Men jag vet inte. När den var tråkig var den FRUKTANSVÄRT tråkig!! Vad säger ni? Ska man kämpa sig igenom 1000 sidor för de där femtiotalet sidorna som är fantastiska och för att den är bra efteråt??

6 reaktioner på ”När boken växer alt. Ska man kanske plocka upp en riktig klassiker snart?

  1. Läste Anna Karenina i 20-årsåldern och tyckte mycket om den, fast hade glömt det mesta. När jag läst Igelkottens elegans så ville jag läsa om Anna Karenina och den var ännu bättre än jag kom ihåg, så ja, läs hela boken. Även i symfonier finns det tråkigare partier, men jag tror de får de vackraste partierna att framstå tydligare och tänker mig att det är samma sak med vissa böcker.

    1. Du får mig att bli riktigt sugen! Jag ska nog plocka fram Anna Karenina och klämma och känna lite på den, så får vi se vad som händer 🙂 Ja, tråkiga partier får man stå ut med i bland, men som jag minns det handlar det inte om tre-fyra tråkiga sidor utan snarare femtio, men jag ska ge den en ärlig chans! Igen… 😉

      Jag har inte läst Igelkottens elegans än. Jag köpte den i somras så den står här fint och väntar på sin tur.

  2. Jag tyckte visserligen inte att anna karenina var sådär urtråkig och brukar ÄLSKA vissa ryska klassiker. Det där torra språket i kombination med febriga och olyckliga unga män, ihop med det ryska och karga klimatet som jag tänker mig och det kulturella.. Mm, jag är såld!
    Men alltså, det är ju egentligen väldigt onödigt att tvinga sig vidare i en roman som man inte gillar? Visst, den kanske blir bra tre veckor/år senare men min filosofi är att om en bok inte är bra efter 50 sidor så ger jag upp. Det behöver inte hända något, snarare avskräcker spänning mig ibland, så det har inte med det att göra. Men gillar man inte på ngt sätt en bok efter 50 sidor så har man inte riktigt tid med den. Tycker jag. Tänk om jag missar massor, började jag tänka nu…
    Men de flesta bokläsare känner säkert igen det där med att en bok kan växa på en, jag bloggade om något liknande en gång: http://stellasbokblogg.blogg.se/2010/march/boktankar-som-stannar-kvar.html

    1. Det är väl det som är min stora läsrädsla, att jag ska lägga ifrån mig en bok som jag kanske hade ÄLSKAT om jag bara gav den några sidor till. Därför har jag svårt att lägga ifrån mig böcker, och de gångerna jag gjort det går att räkna på fingrarna. Oftast blir det som med Anna Karenina, pausen jag tar blir för lång så jag har glömt och inte kan fortsätta och då läggs den åt sidan. Så det är oftast inget medvetet val att lägga boken åt sidan. Men du har en bra poäng! Ibland känner jag att jag borde bli bättre på att lägga ner böcker som inte är bra, men det är svårt at lära gamla hundar att sitta vet du 😉

      1. Ja, det är inte lätt men jag började med det för några år sedan när jag hade kämpat mig igenom flera asdåliga böcker på raken och sedan dess har jag hållit mig till den regeln. Om boken inte har gjort mig sugen på att läsa vidare på sidan 50 så slutar jag läsa den och lägger oftast ner i porten så någon granne kan ta och så jag slipper ha en bok jag ogillar i mina hyllor. 🙂

Kommentera

