Brick Lane – Monica Ali

Den sista boken jag läste ut år 2011 blev Brick Lane av Monica Ali. Brick Lane handlar om Nazneen, en ung tjej som kommer från Bangladesh, men hennes far väljer henne en man, Chanu, som bor i London och som dessutom är dubbelt så gammal. Boken handlar sedan om hennes liv i London, hennes äktenskap och hennes syn på de två mycket olika kulturerna.

Det här är en väldigt kraftfull bok med många starka känslor och tankar. Konfliktfulla sådana. Som många vet är inte förändring alltid det lättaste. Frågan är väl om det är värt det?

Det är en mycket stark romandebut Monica Ali har skrivit och jag kommer definitivt läsa mer av henne i fortsättningen. Det råkar till och med vara så att jag redan har Sommaren i Mamarrosa här hemma i hyllan. Om du ännu inte läst Brick Lane tycker jag du ska passa på att göra det.

Den svenska översättningen verkar vara slut, men du kan köpa den engelska versionen hos bokus och adlibris.

6 thoughts on “Brick Lane – Monica Ali

    1. Jag kom också av mig ibland och hade en ganska lång paus i mitten där någonstans, men den blixtrade till på sina ställen där den var fantastisk, och nu efteråt måste jag säga att jag tänkt en hel del på den. Men under läsningen fanns det som sagt vissa sega ställen…

  1. Brick Lane är jättebra! Inte sådär så att sidorna vänder sig själva, men otroligt givande och gripande om man ger den tid. Lånade hem Monica Alis senaste roman om prinsessan Diana, Untold Story, från biblioteket förra veckan. Ska bli spännande att läsa! In the Kitchen ska tydligen också vara väldigt bra, har den hemma (bokhamster, say no more..).

    1. Precis så var den! En sådan där bok som växer med tiden. Som är bra när man tänker på den. Vad är det som gör att det är så? Är det språket som inte är fulländat eller varför upplever man det inte när man läser??

Kommentera

