tv-serier / noveller

Fredrik Lindström och Jonas Karlsson diskuterade ju noveller i säsongsavslutningen av Babel. Jag har tänkt en del på vad Fredrik Lindström sa vid ett tillfälle. Han sa att om filmen är som romanen är novellen mer som tv-serien. Novellen har inte en lika strikt konstruktion som romanen har med början, mittenparti och slut. Jag förstår vad han menar och håller delvis med, men som jag ser det finns det en stor signifikant skillnad. När det kommer till tv-serien får du följa samma karaktärer väldigt länge. Du lär känna dom och är med dom i väldigt många olika sammanhang. I novellen hinner du knappast lära känna karaktärerna alls. Det är därför jag inte är helt såld på novellen än så länge, men jag har börjat köpa hem några novellsamlingar och även läst en eller annan, så jag jobbar på det.

Vad tycker du om likheten/skillnaden mellan noveller och tv-serier?

2 thoughts on “tv-serier / noveller

  1. Jag håller helt med dig. Därför gillar jag (välgjorda) tv-serier så mycket, eftersom man får följa sina älskade karaktärer under lång tid och under många olika händelser. I så fall är ju filmen mer lik novellen, då den är mer koncentrerad till sin form. Alla filmer och romaner har inte heller tydlig början, mitt och slut. Å andra sidan kan en tv-serie visst inneha dessa attribut. Till exempel en kriminalserie: i början introduceras tittaren i fallet, i mitten jagar man skurken och i slutet får fallet en lösning.

    1. Jag älskar tv-serier! Och boxen är en himla bra uppfinning🙂

      Du har rätt i fallet med kriminalserier. Det tänkte jag faktiskt inte på, men de har ju exakt den uppbyggnaden. Ett annat undantag blir ju deckarserier i bokform, de är ju lite mer lika tv-serien i det fallet att man får följa samma karaktärer under en lång tid med många olika fall och händelser.

Kommentera

