Några bokinköp

Jag köpte lite böcker på second hand i förra veckan. Det var de här jag kom hem med:

  • Mor gifter sig – Moa Martinson
  • Diva – Monika Fagerholm
  • Alla lyckliga familjer liknar varandra – Claes de Faire
  • Kungens rosor – Moa Martinson

  • Främlingen – Albert Camus
  • Personliga pronomen – Daniel Sjölin

  • Nattfjäril – Jessica Kolterjahn
  • Siden sammet – Maria Lang

Moa Martinson har jag inte läst tidigare men länge velat, så det ser jag verkligen fram emot. Jag har tidigare läst Den amerikanska flickan (av Fagerholm) som jag blev kär i (läs mer här), så Diva kändes som ett självklart val. Ska bli spännande att läsa Sjölin. Likaså Camus. Det har skrivits en del om Kolterjahns Nattfjäril på olika bokbloggar, och den har jag velat läsa sedan jag först hörde talas om den. Det har även skrivits om de Faires bok som det ska bli spännande att se vad jag tycker om. Och till slut Maria Lang. Som hon hyllas. Vet inte om den här är en av hennes bättre, men jag ser fram emot att bekanta mig med hennes författarskap.

12 thoughts on “Några bokinköp

    1. Jag vet! Och hela kalaset gick på 50 kronor, ingenting ju. Vilket gör det så mycket lättare att motivera sina bokinköp för omgivningen, typ ”men de här räknas ju inte, de kostade ju bara en 50-lapp, det är ju billigare än en fika”😉

  1. Åh herregud vilka underbara bokinköp! Moa är ju en av mina stora favoriter som du kanske har märkt (fast egentligen tycker jag man ska börja med Kvinnor och äppelträd..).Diva har jag faktiskt bara läst halva men jag älskar också den amerikanska flickan. Har du läst fortsättningen på den, Glitterscenen? Jag sparar på den fortfarande. Jag intervjuade faktiskt Monika F. via mail för några veckor sen för nya upplagan men det numret finns inte upplagt på nätet än och tidningen finns ju bara i sthlm och skåne.. Men jag meddelar när den kommer upp på nätet! Främlingen gillar jag mycket. Daniel Sjölins Personliga pronomen har jag inte läst än, däremot Världens sista roman som var helt okej. Och av Jessica K. så har jag läst Ut ur skuggan eller vad den hette och den var superbra. Så. Med denna evighetslånga kommentar vill jag egentligen bara gratulera till bra bokköp, ser fram emot att läsa vad du tycker om böckerna så småningom.

    1. Jag tänkte faktiskt på dig när jag hittade Moa Martinson!! Ett inköp helt klart inspirerat av dig🙂 Nej, jag har också sparat på Glitterscenen, men den står här i min bokhylla och lockar.

      Spännande med intervjun, den måste du länka till så jag kan läsa!

      Jag är speciellt sugen på Moa Martinsons böcker, men jag måste först läsa ut 11/22/63 och sedan läsa några rec.ex. Hårt liv man har😉

      1. Åh, vad kul att jag kan inspirera till Moa-inköp, det gör mig superglad. : D
        Vet inte riktigt hur länge jag ska spara på glitterscenen, till slut kanske den inte känns lika lockande längre, vem vet? Jag ska nog ta och läsa den rätt snart faktiskt. Vi kanske ska läsa den ungefär samtidigt och diskutera? Vore kul.

        Jag länkar absolut till intervjun.

        Ja, det är verkligen a hard knocked life man lever när man har så mycket böcker att se fram emot, jag är i samma situation. Hehe. Just nu snabbläser jag ”Analys av ett försvinnande” av Hisham Matar inför spännande grej imorgon (som jag bloggar om på fredag), sen ska jag kasta mig in i Houellebecqs nya. Fast jag har smygbörjat lite på den och är hittills inte superimpad, hoppas den blir bättre.

        1. Det vore jättekul att läsa Glitterscenen samtidigt och diskutera! Det var länge sedan jag läste en bok samtidigt som någon annan i bokbloggarvärlden. Om man inte räknar 11/22/63 då, som jag och halva boblmafsskaran läser nu🙂 Vi kanske ska dra igång i januari någon gång, eller vad tycker du? Efter julen och allt ståhej kan det väl vara trevligt att sjunka ner i Fagerholms värld och diskutera och analysera!?

          Du vet hur man ger riktigt cliffhangers, lockar en med inlägg som komma skall så man bara måste titta in på din blogg varje dag och se vad du har i kikaren. Smart drag! *antecknar*😉

          Houellebecq har jag aldrig läst. Vad har jag missat?

          1. Jag tycker vi kör på februari för i januari ska jag försöka att verkligen bara läsa böcker ur mitt projekt kill hyllvärmare och även om jag har haft Glitterscenen hemma länge så räknar jag inte den som hyllvärmare. Jag är nog en av de få i boblmaf som inte läser och inte kommer läsa 11/22/63, däremot får man nog läsa en hel del texter om boken.😉

            Haha, jag gör det omedvetet isf, cliffhangergrejen. Jag har aldrig heller läst Houellebecq så vi får se vad jag tycker innan jag kan uttala mig.

            1. Kan nu meddela att cliffhanger-grejen var lite misslyckad i det här fallet eftersom smärta efter utdragen visdomstand gjorde att det inte blev något. Bu. Ska kurera genom att kolla på film och slappa kvällen lång. Alltid något.

            2. Februari passar alldeles utmärkt för mig!

              Är du inte ens nyfiken på 11/22/63? Om inte annat bara för att alla pratar om den… Det är inte alltid jag läser ompratade böcker, men jag blir ofta nyfiken. Och ja, du kommer nog få läsa en hel del om den🙂

              1. Ok, då kör vi Glitterscenen i februari.🙂

                Nej, jag är inte ett dugg nyfiken faktiskt. Jag gillar inte skräck och blir sällan nyfiken på sådana böcker. Ibland blir jag nyfiken på ompratade böcker, men oftast motsatsen. Att jag blir lite mätt på boken och måste vänta tills hypen har lagt sig med att läsa, men det är lite olika.

                1. Vad kul! Då säger vi så🙂

                  Fast det här är väl inte ren skräck, det är ju mer tidsresor och grejer, fast det kanske blir mer skräck senare i boken, det vet jag inte än. För mig som är fascinerad av 1950- och 1960- talet och även är förtjust i King, var det en självklarhet att kasta sig över just den här boken när den kom🙂

                  Jag kan också bli trött på böcker som är för omtalade, men det finns undantag där också🙂

Kommentera

