Hör bara hur ditt hjärta bultar i mig – Bodil Malmsten

Det här är den första boken jag läst av Bodil Malmsten, och jag måste säga att jag är förälskad. Vilket öga hon har. Och vilket språk! Det hon skriver är tänkvärt, roligt, sorgligt, fyndigt och vardagligt. Allting i en underbar salig röra. Precis som livet.

”Jag kan inte dela din sorg;

den är odelbar, hel.

Jag är den skonade delen av dig.

Jag vill bara säga att vi är här.

Vi omger dig.

 

Innan och efteråt.

Det där ögonblicket innan.

Den där evigheten efteråt.”

 

(s. 172) (utdrag ur en dikt efter tsunamikatastrofen den 26 dec. 2004)

Det här är den första av hennes loggböcker och den har allt. Redan innan jag läste den här hade jag köpt den andra och tredje loggboken då jag anade att jag skulle gilla, och hjälp vad glad jag är nu att jag gjorde det!

”Att vara värd sin vikt i skuld.”    (s. 167)

 

Om du ännu inte har klivit in i Bodil Malmstens värld, gör det! Hon bloggar också. (Titta in och läs den här.) Bloggen är mycket läsvärd, men jag måste säga, att den här boken var en starkare läsupplevelse för mig. Jag kommer givetvis fortsätta läsa hennes loggböcker, men jag är också mycket nyfiken på någon av hennes ”vanliga” böcker, så det blir nog nästa steg i min och Bodils relation.

”Du måste ha ordning på dina papper när du dör.

För att de efterlevande inte ska bli generade.”   (s. 167)

 

Klicka er in hos bokus eller adlibris och köp Hör bara hur ditt hjärta bultar i mig.

7 thoughts on “Hör bara hur ditt hjärta bultar i mig – Bodil Malmsten

  1. Men du, har du inte sett de inbundna varianterna, de är såå mycket finare. Själv gillar jag inte själva texten, ironiskt nog, utan tycker det är ganska tråkig läsning. Men jag gillar formgivningen och alla fotografier i de inbundna varianterna av loggböckerna. Har också alla tre men drar mig för att läsa del II & III eftersom jag inte brukar gilla det Bodil skriver. Faktiskt. Möjligen det skönlitterära, det vet jag inte eftersom jag inte testat. Har du läst ngt av hennes skönlitterära?

    1. Jo, jag har sett de inbundna finns. Har inte sett en irl, men har hört att de är himla snygga. Jag ville dock läsa först innan jag investerade i dom inbundna. De jag har är köpta på second hand, så skulle jag vilja ha de inbundna kan jag unna mig dom också. Men jag vet inte, jag väntar nog med dom, det finns så många andra böcker jag hellre vill ha🙂

      Jag förstår lite vad du menar. Vissa delar av boken är lite… tråkiga i brist på bättre ord, men jag tycker att hennes skrivande väger upp det. Hon uttrycker sig fantastiskt tycker jag!

      1. Jag tror att man antingen blir jätteförtjust i hennes sätt att skriva eller motsatsen, och jag är nog lite mer åt motsatshållet men jag kommer ge henne några fler chanser faktiskt. Har massa böcker av henne som jag har köpt på mig eftersom jag varit säker på att gilla henne, så några av dem ska jag åtminstone läsa…

        1. Ge henne en andra chans! Tänk om hon är en av de där författarna vi diskuterade för ett tag sedan som man kanske inte gillar just den boken man börjar med, men sedan kommer att älska. Det är ju värt ett försök!?

  2. Och just när jag skrivit den där kommentaren så kom jag på att du just hade skrivit att du inte hade provat på någon av hennes vanliga böcker. Strunta i sista delen av min förra kommentar & jag ber om ursäkt för extremförvirring.

    1. Det är lätt hänt🙂

      Jag har hennes Den dagen kastanjerna slår ut är jag långt härifrån, och hoppas och tror att den är alldeles, alldeles underbar….

Kommentera

