När skruven dras åt framkallar många tankar och frågor

Jag läste Henry James bok När skruven dras åt för ett tag sedan. Jag har skrivit en liten recension på bloggen tidigare som ni kan läsa här. Men i det här inlägget skulle jag vilja diskutera vad det egentligen var som hände på Bly. Jag utfärdar härmed en spoilervarning för er som ännu inte läst boken.

När jag läste När skruven dras åt fick jag nog fler frågor än svar, vilket jag ibland gillar och ibland inte. Jag kan aldrig riktigt bestämma mig. Men sedan jag började blogga har jag märkt att jag har en större tendens att gilla otydliga slut/handlingar av den enkla anledningen att man då kan diskutera boken med andra. Det finns alltid någon mer själ som läst samma bok. Här är några frågor och funderingar jag hade om boken under och efter läsningen.

Hur tolkade du slutet? Dog pojken!? Varför? Hur dog han? Vad var det som gjorde att han dog? (De här frågorna snurrade runt i mitt huvud långt efter läsningen, ja, de gör det fortfarande, och trots att jag läste slutet om och om igen blev jag aldrig riktigt klokare.)

Vad ansåg du vara problemet på Bly? (Var det övernaturligt? Tidigare övergrepp på barnen? Eller, fanns det egentligen inga problem?)

Gick det att tolka det som hänt barnen innan guvernanten kom som något annat en sexuella övergrepp?

Fanns det något övernaturligt på Bly eller var allt i guvernantens huvud? (För det var ju aldrig någon annan som såg eller upplevde saker på det sätt hon gjorde. Hennes ”bevis” att barnen såg samma sak som hon gjorde var ju att de inte reagerade alls…)

Var barnen medvetna om det övernaturliga? Eller var det helt andra tankar de hade när de stack iväg från huset. (Jag menar, det är ju inte ovanligt att barn vill komma ifrån allting och bara smiter ut eller rymmer iväg.)

Jag hoppas att det är någon annan som läst boken som vill diskutera de här sakerna med mig. Det var länge sedan jag kände så här starkt att jag vill diskutera en bok.

4 thoughts on “När skruven dras åt framkallar många tankar och frågor

  1. Jag hade gärna diskuterat det, men det var så länge sedan jag läste att jag inte minns handlingen mer än i stora drag. Jag minns att jag tyckte det var obehagligt och jag kände nog att det fanns något övernaturligt, men mer än så minns jag inte. Kanske dags för en omläsning?

  2. Hej! Har just hört radioföljetongen som bygger på boken ”När skruven dras åt”. Jag tolkar det som att pojken dog. Antagligen har han utsatts för de övergrepp som antyds i texten och möjligtvis är det dessa övergrepp som han har anförtrott åt sina vänner i skolan.

    Eftersom guvernanten kan beskriva miss J och mannen nästintill perfekt måste man som läsare anta att hon verkligen upplever dessa våldnader. Eller vad tror du?

    Jag gissar också att pojken verkligen dog, kanske av chocken att tvingas erkänna eller också vann helt enkelt våldnaden kampen om hans själ.

    1. Det har ju gått ganska lång tid nu sedan jag läste boken och jag har vant mig vid att inte veta svaren på de här frågorna, och jag måste medge att det är lite charmen med den här läsupplevelsen. Det var en fantastisk läsupplevelse som levde (lever) kvar i mig länge efter jag slog ihop pärmarna.

      Dina teorier är intressanta, speciellt den om att vålnaden vann kampen om pojkens själ. Så långt tänkte inte jag. Den låter trolig i mina öron. Men jag bestämmer mig inte för en speciell teori, utan jag fortsätter nog att se det som ett öppet slut. Jag gillar tanken på att inte ha ett fast slut på den här boken!

Kommentera

