First thing first??

Jag skrev häromdagen ett inlägg om betydelsen den första boken jag läser av en viss författare har på min relation till hela dennes författarskap. Det fick mig att börja tänka. Jag lägger faktiskt ner ganska mycket tankearbete på vilken bok jag ska läsa först av en författare. Jag frågade till exempel för ett tag sedan er andra läsare/bokbloggare om jag skulle läsa Tillrättalägganden eller Freedom först av Jonathan Franzen. En annan författare jag går och funderar på vilken bok jag ska börja med är Sarah Waters.

På ett sätt gillar jag att läsa författarens första bok först (vilket jag ALLTID gör när det handlar om deckarserier och liknande), men ibland hör man att de inte är lika bra, eller att den kanske inte är bra alls. Eller så känner man helt enkelt inte för den. Det kan ändå få mig att tveka. Så pass att jag ibland tar upp en helt annan författare och skjuter fram problemet, vilket uppenbarligen bara bidrar till att jag har flera böcker av olika författare som ännu står olästa i hyllan bara för att jag inte kan bestämma mig om vilken jag ska läsa först…

4 thoughts on “First thing first??

  1. Jag brukar försöka läsa författarens första bok först, bara för att. Men det finns såklart undantag. När det gäller Sarah Waters tycker jag att 1, du ska absolut läsa henne, hon är fantastisk! och 2, det spelar inte så stor roll vilken du börjar med för alla hennes böcker är fantastiska. Hennes första bok är faktiskt den bästa hittills som jag läst, Tipping the Velvet. Men det är också hennes starkaste bok i min mening, man kan nog läsa något annat av henne innan man ger sig på den. The little stranger som också är en av hennes bästa, till exempel. Men som sagt, jag tycker det spelar mindre roll eftersom alla hennes böcker är bra.

    1. Det brukar sluta med att jag också läser den första boken först. Ja, nu börjar det faktiskt bli dags att ta tag i Sarah Waters författarskap! Vem vet, det kanske blir idag till och med…

  2. Jag älskar Sarah Waters,, men jag måste säga att jag fann ”Livstråden” (kommer inte på vad den heter på engelska) betydligt mindre bra än de övriga. Så den tycker jag inte du ska börja med. Annars spelar det ingen roll, kanske ändå att ”Ficktjuven” är i en alldeles egen liten klass för sig. Men alla är suveräna. Bortsett från ”Livstråden” då…

    1. De jag har hemma är Kyssa sammet, Främling i huset och Nattvakten, så det blir nog att jag börjar med någon av dom. Så mycket tror jag att jag kommer gilla henne, så jag redan har tre böcker trots att jag ännu inte läst ens en ynka sida🙂

Kommentera

