Tänk vad många bra böcker man kan ha gått miste om!

Jessica på Ord och inga visor har idag skrivit inlägget Gillar jag en bok så är det en romans, med två kilar vi stadigt. Jag håller med i allt hon säger. Jag är precis likadan. Som nu när jag precis läst Den franske löjtnantens kvinna av John Fowles, som jag fullkomligt älskade, så vill jag läsa allt han har skrivit! Jag vill läsa allt, och jag kommer köpa på mig hans böcker, ganska snart om jag känner mig själv rätt.

Liksom Jessica är jag sedan ganska förlåtande om författaren råkar komma ut med en lite sämre bok, jag resonerar såsom hon, man kan ju inte vara på topp jämt. Men det här fick mig att fundera. Vad händer om man läser den här lite sämre boken först? Om det är ens första möte med författaren och man blir inte förälskad och nyfiken på mer och så missar man ett författarskap som man annars skulle ha kunnat älska. Undra hur många bra böcker man har gått miste om på det här sättet!?

Men här kommer en stor fördel med bokbloggandet in. När andra (som man har en liknande boksmak som) hyllar denne författares verk är det större chans att man ger författaren en andra chans. Men den där himlastormande underbara förälskelsen uteblir oftast då tyvärr, i och med det dåliga första intrycket.

6 reaktioner på ”Tänk vad många bra böcker man kan ha gått miste om!

  1. Åh, det här var verkligen en intressant synpunkt, för du har faktiskt rätt. Om jag inte alls varit förtjust i en första bok jag läst av en författare, eller om intrycket är väldigt ljummet, så krävs det en hel del för att jag ska orka läsa en bok till av författaren. Som med ”Hoppas” nu sist, av Åsa Anderberg Strollo. Flera bokbloggare vars smak jag litar på har hyllat ”Bryta om” av samma författare och sagt att den är mkt bättre än den förstnämnda men jag tror inte att jag kommer läsa den ändå.

    Apropå Fowles så har jag bara läst ”Illusionisten” av honom men älskade den (trots de ibland förlegade könsstereotyperna och blablabla, det är en gammal bok och en fantastisk berättelse). Har ”Samlaren” här hemma också som jag sparar på till rätt tillfälle. Du ser, ännu ett exempel på love at first sight om än inte lika starkt för mig som med andra författare. 🙂

    1. Det eviga dilemmat, ska man prova på en bok till av en författare när man inte gillat den första. För det är ju faktiskt så i vissa fall att man helt enkelt inte tycker om en viss författare, och då har man läst två böcker man inte gillat när man istället kunnat läsa någon man faktiskt gillar. Men som sagt, tänk vad man kanske missar! Som sagt, det är ett dilemma.

      Det är vissa förlegade könsstereotyper, men han kommer undan med mycket i Den franske löjtnantens kvinna i och med att den utspelas på 1800-talet. Det här var starkt för mig, och då återkommer vi till frågan, läste du ”fel” bok först, eller har vi helt enkelt lite olika smak!?

      Samlaren och Illusionisten är de jag tänkt att först köpa på mig nu. Hoppas, hoppas att de är lika bra!

        1. Nej, jag skrev om Fowles, men jag missuppfattade nog. Trodde att du gillade, men att du inte blev störtförälskad. För jag blev störtförälskad 🙂

  2. man kan väl hoppas att en författare under sin livstid inte bara skriver samma bok om och om igen utan testar lite olika genres och då kan man ju som läsare inte gilla allt. Ta Murakami som exempel, folk som älskat Norwegian Wood har inte alls gillat Fågeln som vrider upp världen och tvärt om. Dock är det ju som du säger, råkar man på en man inte gillar först så kan det sätta djupa spår. man kanske medvetet ska försöka läsa en bok man tror man gillar först? Eller vara lite kall och faktiskt ge författarens böcker ett par chanser före avfärdande. Jag sitter just nu och plitar på en lista med författare jag gillat som jag ska läsa mer av, jag hoppas slippa att råka på en dålig bok av någon av dem.

    1. Det har hänt många gånger att jag tänkt att ge en författare ännu en chans. Jag har köpt hem den andra boken jag vill prova (eller som jag kanske redan har hemma) men det är så fruktansvärt svårt att ta upp de böckerna! Det blir alltid någon annan bok som lockar mer.

      Vilken bra list-idé! Jag blir också sugen på att skriva en sådan. Det luktar lite läsutmaning över det hela, är det det du har tänkt?

Kommentera

