Helgens bokinköp

Jag handlade några böcker igår. Kolla:

En dag av David Nicholls – Jag läste Mitt livs roll av Nicholls för ett tag sedan och blev inte överdrivet hänförd. Inte alls, faktiskt. Den hade några ljusa sidor, men jag var inte villig att läsa mer. Men efter alla hyllningar kan jag inte motstå längre. Jag ger honom en chans till.

Sista natten i Twisted River av John Irving – Jag är så nyfiken på den här boken. Jag har inte läst så mycket om den, men jag känner mig ändå dragen till den på nåt vis.

Kokain av Lasse Wierup och Erik de la Reguera – Jag har länge tänkt att jag ska börja läsa mer faktaböcker, och den här har jag hört många varma rekommendationer om, så det var bara att slå till! (Jag gillar inte begreppet faktaböcker, det minimerar och förtråkigar en boks komplexitet, men jag vet inte vad man annars kallar det. Har ni några förslag?)

Inlåsta av Emma Donoghue – Nominerad till Man Booker Prize. Den verkar otroligt gripande.

2666 av Roberto Bolaño – Jag läste för ett tag sedan De vilda detektiverna (läs vad jag tyckte om den här), vilken jag gillade väldigt mycket, så jag ser fram emot att ännu en gång få sjunka ner i Bolaños värld.

De apatiska av Gellert Tamas – Även den här faller under faktaböckerna jag vill läsa mer av, och den här har jag velat läsa ett bra tag nu. Ett hemskt ämne, som till på köpet utspelar sig till en del i Jönköping (om jag inte har fattat det hela helt fel!?) som ger den en extra dimension för mig personligen.

För mycket lycka av Alice Munro – Som hon hyllas vart man än vänder sig, jag vill kunna sålla mig till den kören.

Freedom av Jonathan Franzen – Ett absolut måste! Har funderat på om jag skulle läsa den på svenska eller engelska, och det verkar inte bättre än att jag har bestämt mig…

6 thoughts on “Helgens bokinköp

  1. Ahh, så mycket bra böcker. Vad avis jag blir.🙂 Finns många godisar i den där högen som jag gärna skulle vilja läsa, bl.a. Bolaño, Franzen, Irving och Munro. Är du också en pocketlover?🙂

    1. Jag hoppas att det är många bra böcker i alla fall🙂

      ”Pocketlovers är vi allihopa, allihopa, allihopa… Jag med…. och du med…”😉

Kommentera

