Kvällens babel

Underbart Babel idag! Umberto Eco är en fascinerande man, men jag har tyvärr inte läst honom än. Vet inte om jag är så sugen på den nya i första hand, lutar nog mer åt Rosens namn (vilket också är praktiskt enklare då jag redan har den hemma), men jag tycker också att Foucaults pendel låter lockande. Jag är svag för fenomenet konspirationsteorier, men insåg under programmet att jag läst förvånansvärt få böcker i ämnet. Så, är det någon som har något bra bok tips där det förekommer konspirationsteorier i sitt esse?

Visst, Babel fick en intervju med Jonathan Franzen, men han koncentrerade sig ju mest på fåglarna, så kvaliteten på den var inte den bästa. Han har varit roligare och mer intressant i andra sammanhang, men på plussidan hade de en annorlunda vinkling på intervjun, den var inte precis som alla andra. Men jag tror de hade lyckats få den originell även utan fåglarna.

Det här med Ottar var väldigt intressant! Jag har läst pinsamt få böcker som lyfter fram kvinnan i historien. Kan i och för sig bero på att det är ett relativt nytt fenomen. Jag blev väldigt gripen av berättelsen om Ottars syster som blev gravid som ung, ivägskickad till Danmark där hon inte kände någon. Hennes rädsla att magen skulle spricka, psykos, självmord. Så tragiskt! Det är svårt att föreställa sig en värld där man inte vet hur bebisen kommer ut. Eller där det är olagligt med preventivmedel. Inte dyrt eller sällsynt eller omodernt, nej, OLAGLIGT.

Som sagt, mycket bra program Babel bjöd på ikväll. Tack.

2 thoughts on “Kvällens babel

  1. Ja det är nästan lite mer spännande när de inte har en röd tråd ibland, är det ett tema man itne gillar så blir ju hela programmet ointressant…(vilket iofs aldrig hänt mig, men ändå;))

    1. Jag förstår vad du menar! Jag har inte heller tyckt illa om ett helt program, men jag tycker att vissa ämnen är mer intressanta än andra, och då underlättar det om inte hela programmet handlar om samma sak. Vissa ämnen är det skönt att de riktigt gottar ner sig i, men vissa ämnen håller inte lika bra för det. Plus att jag gillar variationen som blir när programmet handlar om olika saker. Ja, min slutsats blir nog att det finns för- och nackdelar med båda sätten🙂

Kommentera

