Ulf Lundell, författaren

Igår intervjuades Ulf Lundell i Babel. Jag har lyssnat en del på hans musik, och varit på några konserter av honom. Han är väl inte min favorit, men jag tycker han är bra.

Men, jag har, konstigt nog, ännu inte läst en enda bok av honom! Jag har tänkt många gånger att jag vill göra det, och köpte till och med hem Jack för några år sedan, en bok som jag känner att jag vill och ”borde” läsa. Det har fortfarande inte blivit av. Jag är inte så sugen på den. Har många gånger varit nyfiken på hans andra böcker, men har hört att medan vissa är jättebra är vissa inte lika bra, och jag har verkligen ingen aning om vilka som är vad. Någon som kan hjälpa till? Har du läst Lundell? Vilka böcker får man inte missa och vilka ska man undvika?

8 thoughts on “Ulf Lundell, författaren

  1. De sa något bra på Babel som fastnade i mig. Skillnaden mellan Lundell och Bob Dylan är att Dylan är en musiker med författarambitioner och Lundell är författare med musikerambitioner. Det fick mig att inse att jag verkligen vill läsa i alla fall någonting av honom. Gilla honom eller inte, han är ändå en stor kändis i Sverige, och jag vill inte dissa hans verk utan att ens ha provat. Och tänk om man kommer gilla! Missat någon bra bara för att man har vissa förväntningar. (Mina förväntningar är att böckerna kommer vara väldigt ”killiga” och/eller ”gubbiga”, men vem vet, jag kanske har fel…)

  2. Jag har läst det mesta av Ulf Lundells äldre böcker och jag älskade Jack och Kyssen. Nu var det längesedan, men det negativa, som jag minns, är att det där med kommatering är inget som Lundell gillar.

    1. Haha, nej han pratade ju om sin kommatering (eller rättare sagt icke-existerande sådan) på babel igår. Att hans nya förläggare hade tagit sönder hans text med en massa kommatecken som han inte ville ha, så han hade gjort om det igen. Utan kommatecken. Lite skönt ändå med någon som vågar sig på att göra som man vill, och inte alltid följa reglerna. (Nu pratar jag bara om reglerna inom litteraturen, andra regler ska man självklart följa ;))

      Jag får nog ta och leta upp mitt exemplar av Jack märker jag.

      1. Jag såg aldrig det här avsnittet av Babel, kanske får jag försöka se en repris eller SVT Play, Lundell är ju lite av en favorit för mig. Lustigt att han nämnde det där med kommateringen, men det är ju lite hans stil verkar det. Det var lite jobbigt i början, med meningar som kunde vara åtminstone en halv sida, men jag har för mig att jag vande mig ganska snabbt ändå.

        Egentligen gillar jag inte en massa måsten och borden när det gäller läsning, men tja, Lundell…🙂

        1. Du kan ju kolla på intervjun i alla fall, tyckte den var rätt bra!

          Ja, långa meningar kan vara lite trögt i början av boken, men oftast blir det så mycket bättre när man kommer in i det. Oftast. Ibland orkar man bara inte med det….

          Haha, så inga måsten och borden, men det finns undantagsfall, har jag fattat det rätt?😉

          1. Nu har jag sett intervjun. Det är nog det som jag gillar med Ulf Lundell, han är sig själv och skäms inte för det en enda sekund. Det är ju också det som gör hans böcker speciella. Och du har fattat rätt, på sätt och vis🙂 Man ska VILJA läsa Lundell, annars tror jag faktiskt inte att det går. Det är ungefär som att sluta röka.

Kommentera

