Fallet Vincent Franke – Christoffer Carlsson

När jag började läsa Fallet Vincent Franke visste jag inte mycket om den. Det enda jag visste var att många bokbloggare som läst den gillat den och ordet noir har varit inblandat. Det tycker jag var det optimala, speciellt för den här boken, så jag tänker inte göra någon närmare beskrivning av handlingen, men för att de som ännu inte läst boken ska få någon känsla för den har jag valt ut ett citat från början av boken som jag tycker säger väldigt mycket om boken, Vincent som person och Christoffer Carlssons underbara språk:

”Jag är ingen ytlig person. Flera gånger har jag fallit för sprickorna i människors fasader, det ofullbordade och defekta, det som kanske mer än något annat gör oss mänskliga. Jag fascineras av det. Men den här gången fanns det för många hot omkring mig, alldeles för många frågetecken. Jag behöver det tvådimensionella det enkla, för att kunna fungera. Jag anar något hos Maria, att hon är så mycket mer än bara det skimmer jag föreställer mig när jag blundar. Men jag är rädd att se det, rädd att se sprickorna. Jag tror att de skulle vara för mycket för mig att klara av. Jag inbillar mig att hon är perfekt, oförstörd, jag har placerat henne på en piedestal. Ingen vet bättre än jag att förträngning är en effektiv försvarsmekanism. Jag skäms lite över det, att jag föser undan nyanserna, men jag måste. Jag är för nära gränsen för att våga se saker som de är. Om verkligheten kom skrikande tillbaka till mig, skulle jag förmodligen smälla till och haverera likt en överbelastad säkring.”

– sid. 31-32

Det här är en underbar och väldigt spännande bok. Och språket, språket är lysande! Ni ska få ett par exempel till:

”Somliga saker, somliga ärr, är för evigt.”                           – sid. 147

”Tiden läker alla sår utom de som sitter i hjärtat.”               – sid. 192

Jag som brukar tycka att boken är helig har för en gångs skull gjort hundöron. Det var så många meningar och längre stycken jag ville återvända till, så jag hade egentligen inget val, och jag är glad att jag gjorde det. Jag har suttit och bläddrat i den fram och tillbaka flera gånger redan. Carlsson är en otroligt lovande författare. Det här är en av de bästa debuterna jag läst på länge. Det ska bli intressant att följa hans författarskap. Du som ännu inte läst Fallet Vincent Franke; gör det!

Köp den idag hos till exempel bokus eller adlibris.

2 thoughts on “Fallet Vincent Franke – Christoffer Carlsson

Kommentera

