Hur ska man kunna välja?

Det är tre månader kvar på året och jag börjar tänka på min läsutmaning Boktolvan. (Idén kommer inte från mig, utan från Enligt O, men man skulle skriva sin egna lista med författare, därav ”min boktolva”.) Jag har hittills i år läst åtta författare. Jag har alltså fyra stycken kvar. Häromdagen samlade jag ihop de böcker jag har hemma som står på listan. Eller, så trodde jag. Det är ett par som inte är med på bilden. Böcker jag inte är sugen på just nu, och därför fick de inte vara med här (men det är bara böcker av författare där jag redan har någon titel med på listan). När jag nu för en stund sedan gick in på listan och kollade om min bokhög stämde (jag tog fram böckerna från minnet) visade det sig att jag lagt två författare i högen som inte är med på listan. Nicole Krauss och Gabriel Garcia Márquez. Lite konstigt och synd. De hör egentligen hemma på listan. Men det känns som om det är lite sent att ändra på listan nu… Så det vore snällt om ni bara vill blunda lite för att de böckerna är med på bilden, så slipper jag ta nya kort. Tack.

Jag har hittills läst åtta författare till min boktolva. Det är alltså fyra författare till som jag ska läsa. Fyra av böckerna ni ser på bilderna av fyra olika författare. Jag blir väldigt inspirerad när jag ser de här högarna, och vill kasta mig över alla böcker NU. Det är tyvärr lite svårt att utföra i praktiken, så jag får göra det på det gamla hederliga sättet. En i taget.

Men var i hela världen ska man börja någonstans? Vad säger ni? Vilken bok kan man inte gå en minut till utan att läsa? Vad gör du när du inte kan välja? Lottar? Blundar och pekar? Höftar? Tar den som ligger överst? Vad?

(Ni kan klicka på bilderna så att de blir större.)

6 thoughts on “Hur ska man kunna välja?

  1. Ta David Copperfield for Gods sake! Det är en av mina absoluta klassikerfavvisar och enligt mig Dickens bästa. En bok man aldrig glömmer! Trots att den är tjock så går den fort att läsa, för den är så spännande.🙂 Uriah Heep är en av litteraturens läskigaste skurkar också. ^^

  2. Du hoppade på den tjockaste av dem direkt🙂 Jag brukar inte vara rädd för sådant, men jag vet inte om jag ska ge mig på den just nu. Men kanske… Det låter som en himla bra bok!

  3. Okej, men som nummer två röstar jag i så fall på Flickan med glasfötter av Ali Shaw.🙂 Jag vill själv läsa den, och då får jag ju höra om du tycker den var bra eller ej.😉

    1. När jag köpte den kunde jag inte få hem den snabbt nog, men sedan dog lusten ut lite. Det är konstigt det där ibland. Tror jag är rädd att den ska vara för sorglig. På ett så där jobbigt sätt. Men det kanske den inte är?

Kommentera

