Ät mig – Agnès Desarthe

Myriam, en kvinna runt de fyrtio, öppnar en egen restaurang. Chez moi. Hon både arbetar och bor i restaurangen. Det här är en nystart för henne och allt hon vill är att ha den sortens restaurang där vem som helst kan komma in och sätta sig och äta god, bra mat för en billig peng. Som läsare får man snart reda på att det finns något i hennes förflutna som hon mår väldigt dåligt över. Ju mer tiden går och restaurangen blir mer och mer populär får man som läsare reda på mer och mer vad som hänt i hennes förflutna.

Det här var en bok i min smak! Det är mysigt att läsa om restaurangen och folket hon där lär känna. Det är intressant att läsa om hennes tankar om allt, stort som smått. Det är spännande när man bit för bit får reda på vad som tidigare har hänt. Den här boken fick mig att fundera väldigt mycket. På livet, på svek, på förlåtelse (vilket jag skrivit lite om tidigare här). En mening jag har haft svårt att glömma är:

”Jag skulle vilja att den magiska svampens lätta ogenomskinliga kristallkula förde oss långt härifrån, till en plats där meningen med livet är något så simpelt som att vilja leva.”                                               (s.243)

(Och nej, svampen de pratar om är inte olaglig på något sätt, de pratar om en ätlig svamp. Just so you know ;))

En av de sakerna jag gillar mest med den här boken måste vara språket. Det flyter. Underbart att läsa. En mycket fin och tänkvärd bok som jag blev tagen av och gått och funderat på både under läsningen och efter. Ät mig är en bok som stannar kvar.

Du kan köpa boken hos bokus eller adlibris.

 

2 thoughts on “Ät mig – Agnès Desarthe

Kommentera

