Jag tycker mig ana vart vi är på väg

Kollade igår kväll på Breaking news med Filip och Fredrik. De diskuterade att man nu börjat tillverka kött. Man odlar fram köttet, så inga djur behöver dö. Någon mer som får mardrömmar a la Oryx & Crake!?

Det här inlägget postades i boktankar, Margaret Atwood, tv. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Jag tycker mig ana vart vi är på väg

  1. Ela skriver:

    Såg inte programmet igår men blev genast konfronterad av flera kollegor när jag kom till jobbet i morse (har inte ätit kött på sju år). Och jag vet inte… Får också mest bara mardrömmar á la Oryx & Crake.

    • Frida skriver:

      Det var en intressant diskussion. Att äta kött utan att något djur dött låter lite konstigt, men vem vet, om några år kanske vi äter det dagligen!? Men just när man läst Oryx & Crake blev diskussionen mer spännande. Och skrämmande.

  2. Sofia i Bokmilaskogen skriver:

    Jag är vegetarian och tycker väl att det är en ganska så bra idé. :P
    Mardrömmar får man ju även av den omiljövänliga och oetiska köttindustri vi har idag.
    Frågan är bara hur de hade tänkt odla fram köttet. Genmanipulering? Inget jag skulle vilja stoppa i mig dock.

    Mvh Sofia

    P.S. Nu har jag lagt ut min första recension på nya bloggen för att kolla hur man gjorde! Gå gärna in och titta! :)

    • Frida skriver:

      Jag vet inte exakt hur det gick till, men det handlade om att man tog en biopsi på ett djur och tog stamceller som man sedan odlade upp till muskler. En förhoppning är att man även ska kunna odla organ på det sättet. Till transplantationer och liknande, men det var nog ganska långt dit än så länge.

      Åh, vad roligt att du har kommit igång! Går genast in och synar varje detalj ;)

Kommentera

