Negativa recensioner

Jag gillar att läsa recensioner. (Surprice surprice!) Jag läser inte alltid recensioner om böcker som jag själv tänkt läsa ganska snart för jag vill inte veta så mycket över huvud taget om en bok jag snart ska läsa. Om jag däremot redan har läst boken slukar jag recensioner och älskar att läsa om boken och vad andra har tyckt och tänkt när de läst. The good, the bad and the ugly. Speciellt kan negativa recensioner vara roliga att läsa. Mästaren på sådana måste vara den (än så länge) okrönta drottningen Kafka på jobbet. Hon har fått till en del oförglömliga recensioner!

När jag har läst en bok jag inte gillat är det dock lite svårare. De som känner mig förstår nog inte riktigt att jag har det här ”problemet” då jag inte är rädd för att säga vad jag tycker om allt och inget i vanliga fall, men det är något speciellt när man skriver såhär på bloggen. Vem som helst kan gå in och läsa. Även författaren i fråga, och det är nog det som skrämmer mig lite. Jag vill inte vara taskig. De har ju (förhoppningsvis) lagt ner mycket möda på boken och det kan inte vara helt lätt att läsa en negativ recension. Samtidigt är det ju spelets regler. Ger man ut en bok (jag kan bara tänka mig hur skrämmande det måste vara) öppnar man upp sig och sitt projekt för alla att läsa och tycka och tänka som de vill om. Det är ju en del av charmen. Jag försöker dock att aldrig lägga över det på författaren, utan lägga kritiken på boken, men det är ju inte helt svart eller vitt, det är ju författaren som skrivit boken, så klagar jag på språket klagar jag ju indirekt på författaren.

Det har ju varit en del prat på sistone om författare som gått på bloggare som skrivit negativa recensioner och på sätt och vis tycker jag det är en komplimang till bokbloggare. Det betyder att folk läser det vi skriver och bryr sig. Det ger oss tyngd.

Jag kommer dock aldrig att ljuga eller försköna för mycket i en recension. Det skulle inte vara rätt mot vare sig mig, bloggen eller er som läser bloggen. Jag vill inte säga att jag gillar någonting om jag inte gör det. Vad är det då för mening med att ha en bokblogg?

16 thoughts on “Negativa recensioner

  1. Jag tror det viktiga är att inte ge sig in på personliga påhopp, om man bara skriver om boken och vad man tycker om den så får nog författare finna sig i att alla inte tycker likadant. Det är ju min tolkning av boken jag skriver om och om jag tolkat den fel, så kanske författaren inte var tydlig nog. Tolkar olika kommer vi ju alltid att göra, så länge vi har olika erfarenheter som analysverktyg. Om vi alla hade tyckt och tolkat lika, då hade inte heller bokbloggar behövts.

    1. Absolut ska man inte klanka ner på författaren, men man gör ju det indirekt när man inte gillar det hon/han skrivit och lagt ner sin själ i. Eller!?

      Jag tror inte man kan tolka en bok fel, alla tolkar på sitt sätt, och det ligger i tolkningens natur att man inte KAN tolka fel.

      1. Jag ser det inte riktigt som att jag sågar författaren om jag inte gillar en bok. Det är ju mer ”verket” jag inte tycker om och nästa kanske jag blir riktigt förtjust i. Men visst måste det vara otäckt att vara föremål för allas tyckande och det måste man ju vara medveten om när man väljer att ge ut böcker.

        Självklart kan man tolka fel, om författaren har tänkt sig en speciell tolkning och jag inte alls är av samma uppfattning, så är det ju ”fel”. Enligt författaren. Om man ska gå efter min gamla svensklärare så gick det också alldeles utmärkt att tolka fel. Allt som inte var som han tänkte, var fel. Det gjorde bara att man inte brydde sig om att gissa när han frågade vad saker och ting betydde. Trist var det.

        1. Men många författare idag lämnar tolkningen över till läsaren. De säger att när de skrev boken kanske de tänkte en sak, men att boken kan ha många olika bottnar eller betydelser för olika läsare. Och det är väl charmen. Att verket får ett eget liv, så att säga.

          Haha, ja, det finns ju tyvärr sådana svensklärare. Sådana personer som gör att elever inte vågar säga vad de tycker. Det blir inga diskussioner. Det blir tråkigt…

          Jag förstår vad du menar också. Vissa saker i böcker syftar på en viss sak, och då kan man ju ha rätt och fel, men när det handlar om vad en bok handlar om, vad den betyder, där tror inte jag man kan ha fel, för är det så man upplever den så är det ju så man upplever den, och då blir det rätt.

          1. Ja, så länge vi människor har olika erfarenheter så kommer vi att tolka olika. Det är så det är och när jag läser en bok så försöker jag inte klura ut vad författaren menade, utan jag tolkar på mitt sätt. Efter jag läst boken händer det ibland att jag funderar över hur författaren kanske menade, men det är min tolkning som har företräde🙂 Så jag tror vi egentligen är överens.

            1. Haha, ja, vi är nog det för jag håller helt med om allt du nyss skrev! Men det var en trevlig diskussion, även om det visade sig att vi båda tyckte lika🙂

    1. Men man kan ju inte bara leta upp positiva saker om man verkligen inte gillat boken. Då är det ju nästan som att man lurar sina läsare, för då tror ju de att man gillat den…

  2. Mästaren, säger du. Tack! Tror jag… Men, fan, är det uselt så är det ju. Måste man vara konstruktiv då verkligen? Jag har en ny diss på gång om någon vecka faktiskt. Hmm, kanske ska döpa om bloggen till ”Mästaren och sågningen” istället?

    1. Hahaha, fan vad skön du är! Mästaren och sågningen är en strålande titel!

      Yes! En ny diss! Åh, vad jag önskar att jag också tågade på precis som du gör. Jag är ju sådan i det ‘riktiga’ livet. Jag fick som kritik på en inlämningsuppgift jag skrev till skolan för något år sedan att jag var lite väl hård i min analys av en film, men jag fick toppbra betyg, för jag hade ju ändå argumenterat för min sak och hade befog för det jag skrev. Borde ju inte vara svårare att göra samma sak här på bloggen, men jag blir lite blödig när det handlar om böcker och författare och skriva det på internet så att alla kan läsa. Kanske borde tuffa till mig lite!?😉

  3. Är det dåligt så är det dåligt, men jag lägger alltid mer tid på en sågning för att den i alla fall ska vara genomtänkt. Alltid värre att såga svenska författare, men är det dåligt så kan jag ju knappast hylla.

    1. Jag förstår och håller med. Jag har också varit mer noggrann med de sågningar jag skrivit. Har i vissa fall gått in och ändrat och raderat en del av det jag först skrivit just för att det känns lite för hårt.

      Jag har ännu inte läst någon svensk bok som jag recenserat och inte gillat, usch, hoppas jag inte hamnar i den sitsen. Känns jobbigt bara jag tänker på det🙂

      Du har så rätt, så rätt, är det dåligt så är det dåligt, och alla kan inte gilla samma saker och det har jag väl haft som mantra när jag skrivit negativa recensioner.

  4. Jag kan hålla med om att det kan kännas jobbigt att publicera negativa åsikter om någon annans verk, men precis som du säger så får man ju tåla att folk tycker olika när man har valt att bli utgiven. Egentligen finns det ju inget rätt och fel vad gäller smak och tolkning. Bara man argumenterar väl för sin sak och håller en respektfull ton.

    Sedan tycker jag att det är mycket lättare att recensera böcker jag tycker mycket bra eller mycket illa om. Texten skriver nästan sig själv när en bok har rört upp starka känslor hos en, vare sig de är positiva eller negativa.🙂 Det svåraste är ju att skriva något vettigt om en bok man kände sig neutral inför!

    1. Ja, oj vad svårt det är att skriva en recension om en bok man är neutral inför! Speciellt om man väntar i några dagar för att förhoppningsvis få någon sorts klarsyn och man bara kommer längre och längre ifrån boken. Det är… utmanande😉

      Jag gillar att böcker kan väcka så starka känslor! Vilka känslor det än gäller så är det fascinerande att det berör så djupt som det verkligen gör ibland.

  5. Som ngn här ovan skrev så är det ju ett verk man skriver om, inte en person. Och det är liksom litegrann dealen med att vara författare – the good and the bad. Jag hade svårt att såga böcker förut men ser det som en självklarhet att alltid säga vad jag tycker.

    1. Självklart är det boken man diskuterar, men en författare håller ju ofta sin bok väldigt nära och kär (i brist på bättre ordval), vilket gör det känsligt. Jag tycker också det är ganska självklart att skriva vad man tycker, men det är inte alltid det är lätt och man vill ju inte gå på för hårt heller.

Kommentera

