Rec. ex. Frågar du eller frågar dom?

Jag har en liten fråga till er andra bokbloggare där ute. Hur gör ni med recensionsexemplar? Frågar ni förlagen efter böcker ni är intresserade av eller tillfrågar dom dig? Än så länge har inte jag frågat efter någon bok, utan bara fått hem böcker då de har tilltalat mig. Något jag tycker känns okej, samtidigt blir det ju att man läser just den boken dom väljer. Ibland blir det väldigt bra då man läser något man själv inte valt, man läser något/någon man annars inte hade läst, vilket jag tycker är spännande och ibland är boken riktigt bra. Samtidigt är det ju inte alltid jag är så sugen på boken som skickas till mig, men det känns ändå som att jag ”borde” läsa och recensera den, även om de inte frågat först om jag är intresserad av boken. Jag gillar när de frågar först. Men mest gillar jag när de tillfrågar och man får lite att välja på. Det bästa av båda världar🙂

10 thoughts on “Rec. ex. Frågar du eller frågar dom?

  1. Jag har bara fått två recensionsexemplar och båda är från samma förlag. Jag blev inte tillfrågad om någon av dem, men jag hade uttryckt en önskan att läsa båda böckerna/författarna vid tidigare tillfällen.

    Jag vet inte om jag skulle våga fråga om recensionsexemplar. Dels för att det känns som att jag binder mig att läsa boken inom en snar framtid om jag ber om den, medan om de erbjuder den till mig så kan jag skjuta upp det och läsa den när jag har tid och det passar. Och dels för att det känns… taskigt att såga en bok som man själv velat ha om den nu inte faller en i smaken.

    1. Ja, det finns för- och nackdelar med båda sätten! Jag kanske är lite för blödig, men jag tycker det kan kännas lite jobbigt att skriva en negativ recension även om jag inte bett om boken…

      För mig betyder rec.ex. alltid att man får lite dåligt samvete om man inte läser dom relativt snart. Försöker göra mig av med den känslan, jag har ju än så länge läst alla i hyfsat bra tid, och man har ju faktiskt inte lovat att man ska recensera den och den tiden, så det gör ju ingenting EGENTLIGEN att det dröjer ett tag, men jag känner ändå någonstans att jag borde läsa dom så snart jag kan…

    1. Ja, jag förstår din tankegång, samtidigt tycker jag det är spännande att läsa böcker man annars kanske inte hade läst.

      En annan stor fördel med rec.ex. är att det oftast är flera bokbloggare som läser samma böcker, så man kan diskutera om dom🙂

  2. Det är lite olika från förlag till förlag. Vissa får man fråga, andra skickar erbjudanden, vissa skickar böcker utan att fråga🙂 Om det är något du vill ha så kontakta förlaget, de vill ofta veta hur många besökare man har men jag har aldrig blivit nekad.

    1. Jag har fått förfrågningar och fått skickat till mig utan att fråga, och båda sätten är charmiga på sitt sätt. Jag har däremot inte frågat någon än. Vet inte vad det är som tar emot, men det känns lite konstigt tycker jag. Samtidigt blir det ju på det sättet jag har det nu att förlagen styr vilka böcker jag läser och skriver om. Inte alla, så klart, men några av dom. Frågar man så är det ju man själv som styr.

      Haha, ska vi slå vad om att jag skulle bli nekad bara gör att du skrev så, haha!😀

  3. Vissa rec.ex skickas bara till mig, en del förlag skriver och frågar om jag är intresserad av den och den boken men den största delen frågar jag efter och jag har absolut inga problem med det.

    De jag frågar efter är så klart de böcker som får en relativt framskjuten placering i kön då det är böcker som jag har väntat länge på.

    Jag känner absolut inget tvång att skriva en positiv recension oavsett hur jag har kommit över en bok. Jag skriver vad jag tycker och än har inget förlag, vad jag vet i alla fall, tagit illa upp.

    1. I teorin håller jag absolut med dig! Jag vet inte varför det tar emot lite för mig att fråga efter böcker.

      Jag har ju cokså skrivit ett par negativa recensioner, men då har det oftast varit på böcker jag köpt själv. (Det är inte alltid det känns lättare då man ändå skriver illa om någon annans bok.) Jag har skrivit en delvis negativ recension på ett rec.ex. och jag har inte heller hört något om det, men det känns ändå lite småjobbigt. Usch vad blödig jag börjar bli känner jag. Dags att ”shape up” tror jag bestämt😉

Kommentera

