En bekännelse

För något år sedan eller så såg jag The Reader (Stephen Daldry)  för första (och än så länge enda) gången. Jag äger filmen, och har de senaste dagarna varit sugen på att se den igen. Jag är inte mycket för att läsa om böcker, men att se om filmer gör jag med i stort sett alla filmer jag gillar. Detta har fått mig att tänka på boken. The Reader är ju baserad på boken Högläsaren av Bernhard Schlink, och trots mina djupa traditioner och övertygelser så såg jag i detta fallet filmen innan jag läste boken. Och inte nog med det, jag gillar filmen så mycket att (håll i er nu!) jag är rädd för att läsa boken. Jag är rädd för att boken inte ska vara lika bra, och att den ska förstöra den fina filmen. Vad säger ni? Någon som läst och sett filmen? Är det värt att läsa den? Ärligt, nu bokälskare! Man är faktiskt inte otrogen bara för att man uppskattar en bra film då och då. Eller?😉

10 thoughts on “En bekännelse

  1. Ha, ha, det ständiga dilemmat men jag skulle klassa det som en oskyldig flört som inte bör påverka din relation till böckerna!🙂
    Som regel vill jag alltid läsa boken först, men däremot ser jag mycket film som jag inte hade en aning om hade en litterär förlaga. Gillade jag filmen finns det ingen anledning att läsa boken precis som jag kan undvika filmatiseringar som jag inte tror på (t.ex. Allt för min syster vill jag absolut inte se som film, men gillade boken).

    1. Ja, jag hoppas bara att böckerna ser det likadant😉

      Jag brukar också vara en boken-först-flicka, självklart finns det undantag som bekräftar regeln. Det finns böcker jag inte är det minsta sugen på även om jag är intresserad av filmen eller som du säger inte ens vet att det finns någon bok, men i det här fallet är jag ju egentligen lite nyfiken på boken, men såg ändå filmen först och blev förälskad.

      Men jag måste gå emot dig lite. Om jag har sett en film förhindrar inte det automatiskt att jag kommer läsa boken, men jag kanske väntar ett tag och inte läser direkt efter jag sett filmen, men om jag älskar filmen och är tveksam inför boken, ja, då känns det lite överflödigt!

      1. I det här fallet skulle jag tro att boken kan bli ett fint komplement om du gillade filmen. Det lär inte skilja så mycket i handling utan du får i stället det lilla extra som en text ger.

  2. Jag läste Högläsaren för många många år sen, men jag vill minnas att jag tyckte om den! Å andra sidan har jag inte sett filmen, förstås…

    1. Ja, det är ju det jag har hört. Att folk gillar den, men jag har ännu inte hört någon som fullkomligt älskar den. Vilket gör det hela så svårt…

      Ett litet tips, se filmen! Skulle vara roligt att höra vad du tyckte sedan. Och kanske får vi då en redogörelse boken vs. filmen!?🙂

  3. Jag har också sett filmen och är lite rädd för att läsa boken nu, men jag löser det genom att skylla på att den är långt ner på att-läsa-listan😉

Kommentera

