Angofiler, träd fram

I februari ska jag åka iväg på en långhelg till någonstans i Europa. Som det känns nu är jag väldigt sugen på England någonstans. Inte London kanske, utan landbygden eller någon annan mysig stad. Jag vet att ni finns där ute, anglofiler, ni är nämligen gravt överrepresenterade i bokbloggsvärlden. Vilket jag är evigt tacksam för. Jag menar, tänk bara alla bra tips om orter/städer/hotell/bokaffärer/museer/aktiviteter ni kan ge mig. So go on, hit me! Vart ska man åka? Vad ska man göra? Vilka är guldkornen? Fällorna?

15 thoughts on “Angofiler, träd fram

  1. Jag gillar Oxford väldigt mycket. Kanske är jag lite partisk (min svägerska bor där) men det är en väldigt fin stad med många bokhandlar, boknördiga saker att hitta på (Harry Potter-walks! Bodleian Library! Tolkien & Lewis-nörderi!).

    1. Oxford låter lockande! Att du är partisk gör ingenting🙂 Får kolla lite vad som finns där. Har dock inte läst Lewis, och bara någon av Tolkien. (Jag vet, jag vet, döm mig inte efter detta. Har haft de där böckerna på min vill läsa lista så länge så jag är trött bara på att ha dom där. Inte trött så att jag tar upp dom, mer trött så jag lägger dom där jag inte behöver se dom.)

  2. Ska det prompt vara England eller är du öppen för resten av UK också? Jag slår nämligen – alltid – ett slag för Skottland. Skulle du vilja fara norrut har jag således en miljard (eh) tips för både Edinburgh och Glasgow, och X antal byar🙂

    1. Shoot! Jag är öppen för alla förslag! Skottland låter lockande, men jag kan erkänna att jag inte vet mycket om hur det är där och vad som finns där🙂

      1. You said it😉 Edinburgh är en fantastisk kulturstad överhuvudtaget. Litteratur, konst, komedi, musik och teater – utbudet är lika stort som det är bra.

        Särskilt West Port, Old Town är ljuvligt litterärt. Finns små quirky bokhandlar och antikvariat (min personliga favorit: Armchair Books) i överflöd. Owl & Lion Gallery, The Writer’s Museum (tjusigt i relation till de skotska giganterna Burns, Scott och Stevenson). Kanske ett besök till ruffiga Leith (där Rowling skrev den första Harry Potter-boken, apropå Bokstävlarnas kommentar🙂 ), eller kanske underbara Elephant Café där hon ska ha tillbringat mycket av sin dyrbara skrivtid.

        Finns så galet mycket. Bildgoogla Edinburgh för inspiration😉 (ja, jag är sjukt partisk och besatt när det gäller denna stad. Jag vill nästan kalla det en sjukdom.)

          1. Du säljer din stad bra! Jag känner för att åka dit NU. Ska absolut bildgoogla både Edinburgh och de andra städerna som det tipsats om. Tack för tipset! (Jag kanske återkommer till ämnet snart igen ;))

            Älskar ‘små quirky bokhandlar’, så bara vid det argumentet är jag såld🙂

  3. Jag lägger in mitt veto här. Klart du ska åka till Dublin! James Joyce, Oscar Wilde, Samuel Beckett, Brendan Behan, George Bernard Shaw, Roddy Doyle… Jag kan fortsätta hur länge som helst. Underbar stad, trevliga människor, god öl, många vattenhål, vacker dialekt. Okej, lite äcklig mat, men åh söte Jesus, jag tror jag måste boka en resa direkt.

    1. Hej! Är du tillbaka på riktigt i den virtuella världen nu (hehe), har saknat dig i sommar! Faktum är att min syster också slog ett slag för Dublin. Äcklig mat låter ju inte så bra, men den goda ölen väger nog upp för det😉

      Det låter som att det finns många intressanta författare man kan läsa in sig på om man ska åka dit. Ska absolut kolla upp Dublin lite närmre!

        1. Haha, du kanske har varit här hela tiden, bara att jag inte har sett dig. Kan vara så. Jag tycker att hela bloggvärlden har varit lite off i sommar, men det kanske är så enkelt att det är jag som har varit lite off!? I vilket fall ska det bli skönt nu när vardagen och hösten börjar, bloggvärlden kommer blomstra igen!

    1. +1! Förvisso är bokbloggosfären full av anglofiler så det har säkert med saken att göra, men säger någon England tycker jag automatiskt att det låter boknördigt och mysigt!

      1. Eller hur!? Dels är det mysigt att läsa böcker som utspelar sig i England, och det passar extra bra såhär på hösten med all regn och blåst. (Som för övrigt även ett utomordentligt väder att sitta inne och läsa i!)

Kommentera

