Lustläsa eller planera?

När jag var liten brukade jag samla mina nya böcker eller några jag ville läsa och så brukade jag omsorgsfullt lägga dom i den ordning jag skulle läsa dom i. Denna process kunde ta timmar! Sedan lade jag högen vid sängen och så började jag läsa. Jag älskade den där högen och kunde sitta och bara titta på den och tänka att snart ska jag läsa den, och sedan den, och sedan den. Detta beteende satt i högt upp i tonåren. Nu är det som bortblåst. Jag väljer bok när det är dags att ta upp en ny, vilket är lite synd, för man går miste om en del. Det blir alltid en del böcker som blir förbisedda när man gör så. En del böcker som man vill läsa, men som av någon anledning har svårt att ta upp. I de högar jag gjorde var jag ganska duktig på att variera böckerna i olika genrer och storlek och författare, varva tyngre böcker med mer lättsinta. Jag har insett de senaste dagarna att jag saknar de där högarna. Ett problem är bara att jag samtidigt gillar att läsa lustfyllt, ta upp det jag känner för just nu. Jag vill inte att det ska kännas som tvång. Men jag ska nog ge högarna ett försök igen. För mer varierad läsning, och så att det blir att man tar upp de där böckerna som väntat så länge.

Hur gör du? Planerar du din läsning i förväg?

10 reaktioner på ”Lustläsa eller planera?

  1. Också jag tror på lustläsning, men samtidigt älskar jag listor och läsplanering. Konstigt det där. Planerar egentligen läsningen bara när jag ska på resa eller till landet någon längre tidsperiod, men kan ofta fundera över vad jag ska läsa till näst medan jag läser boken jag håller på med

    1. Jag tänker också på det, men det finns ju så många att välja mellan, och när jag väl står där blir det oftast inte dom jag tänkt innan. Och att göra upp listor och gå med i läsutmaningar är lätt och känns roligt, men det blir ju inte av, det är så lätt att skjuta fram det, och så blir det självklart mindre roligt, då det känns som tvång. Jag ska försöka att få högarna inte att kännas som tvång utan mer ”åh vad skönt, nu vet jag vad jag ska läsa”. Vi får väl se hur det går 😉

  2. Jag har en jättelång lista på böcker som jag skulle vilja läsa, nu vet jag ju att jag aldrig kommer att hinna läsa alla eftersom den ständigt fylls på, men den är bra att ha som stöd när jag skall låna hem lite ny läsning. Jag brukar oftast ha en liten bokhög hemma men planerar inte alls i vilken ordning jag ska läsa, det brukar lösa sig själv antingen genom att jag tar den bok som ligger överst eller den som jag har lust med just då. Men sedan spelar lånetiden också in (jag köper aldrig böcker).

    1. Jag köper alla mina böcker, vilket betyder att jag har många både lästa och olästa här hemma. Det är underbart! Men lite svårt när man står framför hyllan med olästa böcker och det är några som alltid skjuts undan. Böcker som jag egentligen verkligen vill läsa!

      Jag känner igen det där med att listan är oändlig. Den kommer aldrig ta slut, och det är både lite stressande och alldeles, alldeles underbart 🙂

  3. La just en rejäl hög bredvid sängen sorterad precis sådär. Tänkte mig att jag skulle läsa dem innan terminen börjar men vem vet hur det faktiskt blir. Tanken är god men…

    1. Haha, det är ju bättre att tanken är god än att inget är gott!?!

      Jag har också tänkt sätta ihop än liten hög. Det får nog bli efter helgen. (När jag kommit hem från kusten.) Ska bli kul att fundera ut en riktigt bra hög faktiskt 🙂

  4. Jag gör som du och plockar upp böcker jag känner mig sugen på för stunden. Oftast har jag 2-4 böcker igång samtidigt. Gärna av varierande genre, längd och allmän tungroddhet!

    Just nu läser jag tre – ett styck övertung tegelstensfantasy, en till det extrema svårläst science fiction på tyska och, för att lätta upp stämningen rätt rejält, en superlättläst zombieapokalyps.

    Mina böcker har aldrig sett en av dina vackra högar i sina liv – de ligger utspridda lite här och var i huset, gärna med halvurdruckna tekoppar bredvid sig.

    1. Jag brukar bli lite stressad om jag läser flera böcker samtidigt. Plus att det inte kan kallas att jag läser flera böcker samtidigt, mer korrekt att säga att jag läser en bok och den andra väntar på att det ska bli dens tur igen.

      Läser du på tyska? Imponerande! Önskar att jag höll kvar i de små språkkunskaper jag hade efter gymnasiet. Nu är de långt, långt, lååångt borta!!

      Jodå, jag har utspridda böcker jag också, men jag försöker bli lite bättre på det. Men högar, jag älskar högar. Har oftast bokhögar liggandes lite här och där i lägenheten.

  5. Haha jag gör precis som du gjorde när du var yngre – när jag får hem en laddning nya böcker (får panik om jag inte har olästa böcker på hög) bläddrar jag lite i var och en, läser några sidor i alla och placerar sen i en hög med rätt ordning. Att jag inte alltid håller den ordningen är en annan sak, man väljer ju genre efter vad man är sugen på för tillfället.

    1. Ja, man gör ju det, och det är väl okej, men det finns ju flera böcker jag har hemma som jag vill läsa, men som det av någon anledning är lite svårt att ta upp, och jag tänkte att högen kunde vara en lösning på det. Som du säger, kan man ju ha den som mål och sedan är det ju inte hela världen om det smyger in en eller annan annan bok 🙂

      Att inte ha olästa böcker hemma, hemska tanke! Jag är orealistiskt rädd för det då jag faktiskt ser det som en fara fast jag inte varit i den situationen så länge jag kan minnas 😀

Kommentera

