Tankar efter att ha sett första säsongen av The Shield

Det tog mig två dagar att se första säsongen av The Shield. En gripande serie! Spänningen är hög hela tiden och det är svårt att sluta titta. Efter jag sett den första säsongen kollade jag på ‘making the shield’ där inblandade pratar om serien. (Skapare, skådespelare och liknande.) De slår huvudet på spiken när de säger att det handlar om det goda i de onda och det onda i de goda. Det är en perfekt beskrivning. De pratar om att de sätter karaktärerna i svåra dilemman där man som tittare även kan tänka till vad man själv hade gjort i samma situation. Det handlar aldrig om svart eller vitt, bara en himla massa olika gråa toner. Visst, det finns mindre lagliga poliser i serien, men de har ibland väldigt bra motiv till varför de gör som de gör, så man gör det lätt för sig själv om man klassar dom som ‘dom onda’. De som producerat serien prackar inte på mig vilka karaktärer som är goda och vilka som är onda. Det är upp till mig att besluta, och det är inte lätt. Man skiftar som en jojo fram och tillbaka, och det är en del av nöjet och en av seriens styrkor!

4 reaktioner på ”Tankar efter att ha sett första säsongen av The Shield

  1. Han vad-han-nu-heter som har huvudrollen hade innan The Shield en sitcom där han var en småfet polischef som kom hem efter jobbet och kivades med sin hustru. Han hade lite hår på huvudet där också. Jag har haft svårt att ta Shield på allvar just för att jag hela tiden ser honom som den knubbige, jovialiske polischefen som inte är herre i sitt eget hus. Hm.

    1. Jag vet inte riktigt vilken serie du tänker på, däremot måste det vara han som är med i ett Seinfeld-avsnitt. Där ser han också lite mesig ut med hår på huvudet och spelar en man som efter att Seinfeld och gänget stannat kvar lite för länge på deras fest för att de väntade på skjutsen hem, kommer hem till Seinfeld för att hänga lite hos honom. Han gör ett ‘statement’ så att säga. Efter det avsnitten ser jag också honom i ett helt annat ljus!

Kommentera

