Kärleken till mina olästa böcker

Jag har många olästa böcker i mina bokhyllor, och det har jag av flera anledningar. Dels älskar jag att köpa böcker. Ser jag någon jag vill ha, vill jag ha den nu. Dels älskar jag att äga böcker. Jag vill se dom, känna på dom, läsa i dom, eller bara veta att de finns där. Jag älskar självklart även att läsa böcker, det är ju det alla andra argument är grundade på. Jag älskar att stå hemma framför mina hyllor av olästa böcker och kolla, leta, känna, smygläsa i dom för att komma på vilken jag ska läsa härnäst. Jag klarar inte av tanken på att veta att jag inte skulle ha några olästa böcker här hemma. Hua, hemska tanke! Jag skulle i och för sig i så fall ha mina lästa böcker, som jag rent teoretiskt skulle kunna läsa igen, och visst, det skulle jag väl kunna, men det är inte samma sak. Inte på långa när! Nej, för mig är det en lyx att ha många böcker hemma som jag ännu inte läst. Ibland funderar jag på om jag kanske skulle rensa lite i mina hyllor. Bland de redan lästa böckerna. Speciellt de redan lästa DÅLIGA böckerna. Men jag vet inte, det tar emot. Även om det skulle vara skönt med det extra utrymmet i hyllorna, så vet jag inte om det uppväger att  äga de böcker jag läst. Det finns ju en charm även i dåliga böcker. Att se dom, att minnas. Men bäst är väl ändå att titta på böcker man inte läst. Möjligheterna som finns där! Möjligheterna och känslorna och livserfarenheterna (även om det är en fiktiv bok) och tankegångarna. Underbart! Finns det något bättre?

(Bilden är lite missvisande då den visar böcker jag inte hade läst förra våren. Nu har jag läst drygt hälften av dom.)

8 reaktioner på ”Kärleken till mina olästa böcker

  1. Jag rensade ordentligt för fyra år sedan i samband med en flytt – bara favoriter fick bo kvar. Det blev inte helt dumt, några ivägskickade ångrar jag men där blev ju också plats för nyinköp!

      1. En del kurslitteratur som hörde till litteraturkurser rensade jag för jag var hjärtligt trött på dem, ångrar. En del svenska klassiker från 1900 talet typ Moa Martinsson – ångrar. Mängder av böcker typ överromantiska romaner, lättläst på eng osv Mycket skönt att bli av med.

        1. Jag har inte kunnat slänga något från kurslitteraturen, även om jag nog inte hann skaffa lika mycket som du då jag var tvungen att avbryta. Behåller dom dels för att jag vill läsa någon liknande kurs igen, plus att det var en del intressanta böcker på listan. Speciellt de skönlitterära.

          Romantiska böcker från tonåren är väl inget jag suktar efter längre heller, men de innehåller en del fina minnen. Minns när jag upptäckte Danielle Steel. Wow! Jag ville läsa ALLT av henne. Det gjorde jag förståss inte, men en del blev det och nu har jag verkligen inte hjärta att slänga dom! Funderar ibland på att läsa om. Vågar man?

  2. Håller med dig!!! Jag håller dock just nu på att ”rensa” i mina bokhyllor. Jag har haft dem i färgordning men ändrar nu så jag kan hitta bland dem igen. 🙂 Jag har haft så svårt att göra mig av med böcker men har än så läng packat ner två kassar böcker som jag skall skänka bort (slänga skulle ALDRIG falla mig in). Jag har verkligen rannsakat mig själv den här gången och bl.a. insett att jag avkydde böckerna av Virgina Adrews när jag läste dem för 20 år sedan och kommer aldrig att läsa dem igen, så de åkte bland annat i påsen. Jag har dock sparat en hel del som är mestadels nostalgi t.ex. Jackie Collins m.m. 🙂 Är dock inte färdig med sorteringen än, det tar tid.

    1. Slänga böckerna!?! Det är väl ändå inte lagligt!?? 😉

      Ungdomsböcker jag läste i min tidiga ungdom ligger nere i förrådet. Kitty, tvillingarna, Wild Hearts och liknande. De har jag inte plats för och har dom kvar av nostalgiska anledningar. Och att de kanske kommer till nytta senare när barn i familjen/släkten kommer upp i den åldern.

      De böckerna jag har uppe är de som är lästa från tonåren någonstans och uppåt. Kan inte göra mig av med dom. Och då har jag ändå läst några riktigt dåliga böcker i mina dagar 😉 Det låter klokt i teorin att sålla, men just nu kan/vill jag inte…

  3. Gjort en minirensning jag med. Har två kassar med böcker som jag läst, men som jag efter mycket rannsakande kan leva utan. Böcker av Barbara Woods som jag faktiskt växt ifrån.

    1. Jag har också böcker av Barbara Woods, och även om jag inte är direkt sugen på dom idag innehåller de ändå minnen. Det första jag läste av henne var jag helt uppslukad av! I söderns hetta eller någon liknande heter den *måste nog gå till bokhyllan och kolla* *bara för att jag kan* 😉

Kommentera

