Humoristen – Tomas Kindenberg

20120601-121029.jpg

Humoristen är en samling med mikronoveller. Den första samlingen med mikronoveller som jag läst, och jag måste säga att jag är såld! Det är ett spännande format och jag blir sugen på att läsa mer. (Jag har dock ingen koll på vad som finns, så om ni har några tips tas de tacksamt emot!)

Jag läser några få rader, men har något att fundera på i flera timmar framåt. Jag är imponerad hur man kan få in så mycket innehåll på och emellan så få rader. Kindenbergs mikronoveller är mycket träffsäkra. Han tar upp stora ämnen såsom kärlek och döden och berättar så mycket om dom med så få ord. Som sagt, jag är imponerad!

Det här är en mikronovell jag funderat en del kring:

20120601-120950.jpg

Den är intressant av många anledningar tycker jag. Främst för att man kan läsa den på olika sätt. Är det hon som inte älskar honom, eller är det hans sätt som gör att hon till slut inte orkar mer? Och så är tankarna igång…

En annan favorit är just den mikronovellen samlingen är kallad efter, Humoristen:

20120601-121013.jpg

Visst är det fantastiskt!?! Lite svårt att peka ut favoriter då alla är otroligt fängslande, men nu har jag i alla fall valt två. Resten tycker jag ni ska läsa själva. Läs och njut! Efter att jag läst den har jag gått tillbaka till den flera gånger. Bläddrat i den, läst lite, tänkt lite, bläddrat lite till. Humoristen är en riktigt pärla och Kindenberg skriver strålande! Nu ska jag se om jag kan hitta hans debut Kan du inte bara vara pinsamt tyst.

Köp gärna Humoristen hos bokus eller adlibris.

(Jag ber om ursäkt för lite suddiga kort, men jag tror och hoppas att ni kan läsa texten ändå.)

Det här inlägget postades i bilder, rec.ex., recension, Tomas Kindenberg. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Humoristen – Tomas Kindenberg

  1. Ela skriver:

    Jag blev också nyfiken på hans första bok, den måste givetvis också inhandlas nu! Jag är väldigt imponerad av Kindenberg.

  2. Det här verkade faktiskt riktigt intressant – tack för tipsen om mikronovellerna!

Kommentera

