Facit till mina 10 första meningar

Här kommer svaren till mina tio första meningar:

1. ”Jag stod i köket och kokade spaghetti när det ringde.” – Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami

2. ”Det var omöjligt att gå någon promenad den dagen.” – Jane Eyre av Charlotte Brontë

3. ”Det var en besynnerlig, kvav sommar, den sommaren de skickade makarna Rosenberg till elektriska stolen, och jag visste inte vad jag gjorde i New York.” – Glaskupan av Sylvia Plath

4. ”Ingen av systrarna Grimes skulle få ett lyckligt liv, och i efterhand föreföll det alltid som om problemen började med föräldrarnas skilsmässa.” – Easter parade av Richard Yates

5. ”We called him the Professor.” – The Housekeeper and The Professor av Yoko Ogawa

6. ”Jag har fått ett hjärtligt erbjudande att gå med i inälvsrealisterna.” – De vilda detektiverna av Roberto Bolaño

7. ”Jag längtar efter domedagen när intrigerna i våra liv prydligt kommer att knytas samman och alla gåtor får sin förklaring och vi förstår hur det hela hängde ihop.” – Auto da Fay av Fay Weldon

8. ”Östanvinden är den besvärligaste i Lyme Bay – Lyme Bay är nämligen det största snittet i undersidan av det ben som England sträcker mot sydväst – och en nyfiken person skulle genast ha kunnat dra flera synnerligen sannolika slutsatser beträffande det par som började vandra längs kajen i Lyme Regis, den lilla men urgamla stad som har gett snittet dess namn, en bitande kall och blåsig morgon i slutet av mars 1867.” – Den franske löjtnantens kvinna av John Fowles

9. ”Sometime after he said the word pause, I went mad and landed in the hospital.” – The summer without men av Siri Hustvedt

10. ”Visst hade historien hållit oss i spänning kring brasan, men förutom den självklara iakttagelsen att den var för kuslig, vilket ju en egendomlig historia som berättas i ett gammalt hus på julafton faktiskt ska vara, minns jag ingen särskild reaktion – inte förrän någon råkade påpeka att han aldrig tidigare hört talas om att en sådan hemsökelse drabbat ett barn.” – När skruven dras åt av Henry James

Så, där har ni dom :)

Det här inlägget postades i bokpyssel. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Facit till mina 10 första meningar

  1. Jessica skriver:

    Oj, det var verkligen inte många av dina favoriter jag läst!

  2. Marica skriver:

    Nästan pinsamt att säga att endast Jane Eyre har jag läst och då för säkert 10 år sedan. Omöjligt att komma ihåg första meningen. Haha

  3. Böckerx3/Metta skriver:

    Jag kunde bara den första xD

Kommentera

