Bokfixerad redan som liten

Jessica (på bloggen Ord och inga visor) skriver här ett inlägg om hur hon redan som ung släpade med sig böcker vart hon än gick. Jag älskade också böcker redan som ung och satt gärna med många framför mig. Jag gjorde en stor grej av att välja nästa bok som skulle läsas kommer jag ihåg och hade väldigt svårt att bestämma mig. Redan som ung la jag gärna böckerna som skulle läsas i en hög i den ordningen jag skulle läsa dom i. Jag gör så fortfarande, men nu för tiden brukar ordningen ändras och böcker läggas till och tas bort. När jag var yngre höll jag stenhårt på ordningen.

När jag var liten brukade mina föräldrar läsa för mig vid sängdags. Pappa säger att det aldrig gick att ‘fuska’. Att om han lite fint försökte hoppa över något stycke här och där tog jag honom på bar gärning. Sådan är jag fortfarande. Jag vill läsa hela boken. Jag skummar aldrig igenom en bok eller delar av en bok. Vad är poängen med det? Plus, tänk om man missar något!?!

En annan anekdot som jag själv inte minns men som mamma berättat för mig är att när jag var arg på henne var mitt straff att hon inte fick läsa för mig på kvällen. Det fick minsann pappa göra istället. Jag kan nu i vuxen ålder säga att det straffet inte hade önskvärd effekt, men då var det det värsta jag kunde komma på ;)

Det här inlägget postades i boktankar. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Bokfixerad redan som liten

  1. ochdagarnagar skriver:

    Minns det där med att lägga böcker i ordning i högar. Det gjorde jag också med biblioteksböcker. Mysigt minne!

Kommentera

