The Help – boken vs. filmen

20120318-112241.jpg

Jag läste The Help för ett tag sedan (ni kan läsa vad jag skrev om den här) och det var en bok jag verkligen älskade. Jag älskade stämningen i boken, språket och inte minst historien som berättades och utspelas under en mycket spännande tid.

Igår såg jag så filmen, och jag blev inte besviken! Skådespelarna var jättebra och de var väldigt lika bilden jag hade av dom i mitt huvud. Jag tycker också de fick med hjärtat av berättelsen även om allt så klart inte hinns med i en film. Det här är ett sådant där ovanligt fall då filmen faktiskt lever upp till boken trots att boken var helt fantastisk. Så, om du inte har sett den, gör det. Men du, se till att läsa boken först!

12 kommentarer

Filed under bilder, filmer, Kathryn Stockett, Tate Taylor

12 responses to “The Help – boken vs. filmen

  1. Vad kul att filmen levde upp till boken! Jag tyckte också jättejättemycket om boken, men hann inte se filmen på bio (tyckte att den gick väldigt kort tid här i Umeå) så det får bli på dvd. Längtar!

  2. Har läst (och gillat!) och ska absolut kolla! Härligt att höra att filmen inte gör en besviken :)

  3. Lo

    Har boken i bokhögen bredvid sängen, dags att den blir läst! Kul att filmen var så bra.

  4. Kul att höra att filmen verkar vara så pass bra, har inte sett den än men efter att ha läst boken så är jag ju himla sugen på att se hur filmen tolkar den :)

  5. Jag gillade verkligen INTE niceville (möjligen skäl till gult kort? Hjälp..). Tyckte den var stereotyp och i efterhand – vilket jag inte skrev i inlägget men till fullo håller med om – så påpekade en vän att den också är rätt kolonial. Det är den vita kvinnan som får de svarta att ”komma igång” med projektet etc, behövs det verkligen en vit kvinna för det…? etc. Det finns mycket att diskutera med boken. Mitt dissinlägg finns här: http://ordochingavisor.se/2012/03/12/not-so-niceville/

    • Aj aj aj Jessica. Det här bådar inte gott. Det luktar gult kort lång väg! Och blir det så är du den första någonsin som fått två. Ska bara läsa ditt inlägg först för att se om du verkligen är värd det…

      • Haha. : ) Eftersom det gula kortet har uteblivit hittills så antar jag att jag klarade mig, skönt!

        • Men bara av en och endast en anledning. Jag har redan gett ett gult kort med samma anledning. Nu anser jag att det var du den gången också. Du har uppenbarligen inte lärt dig din läxa, nej du Jessica, det håller inte! Ett gult kort är på gång!

Kommentera

