Boklust men ingen läslust

När jag sitter och tittar i min bokhylla med olästa böcker är det flera som lockar som jag blir oerhört sugen på att öppna pärmarna och hugga in. MEN! När jag väl öppnar pärmarna på en bok och läst typ två-tre sidor försvinner lusten. Hjälp! Vad är det för fel på mig? Hur botar man detta??

Jag bad om hjälp på twitter av #boblmaf och fick finfina tips på vad jag skulle kunna göra för att komma ur min lässvacka. Till exempel tyckte de jag skulle ta upp en ungdomsbok. Jag tänkte då direkt på Fatta eld av Suzanne Collins. (Jag läste ju Hungerspelen och älskade!) Men först ska jag ta mig igenom de böcker jag håller på med. Vilka just nu är:

Grand final i skojarbranschen av Kerstin Ekman – Jag har bara läst ca 60 sidor, men den verkar lovande.

11/22/63 av Stephen King – Okej, okej, jag vet! Jag började i den för evigheter sedan! (Eller rättare sagt 11/22/11 ;)) Jag gillade verkligen det jag läste men så gjorde jag ett fatalt misstag. Jag bö.rjade läsa en annan bok samtidigt. Eller rättare sagt, jag läste ut en bok jag börjat läsa innan 11/22/63. Och så började min läslust svikta och så tänkte jag att jag skulle läsa en svensk bok, därav började jag på Ekmans nya. Så dumt av mig. Nu har jag ju kommit ifrån handlingen, men skam den som ger sig. Idag ska jag börja läsa i den här boken igen! King borde väl kunna ge mig min läslust tillbaka!?

7 kommentarer

Filed under bilder, boktankar, Kerstin Ekman, lägesrapport, Stephen King, Suzanne Collins, twitter

7 responses to “Boklust men ingen läslust

  1. Det där är en riktigt farlig kombination!!! Kan samlas mycket böcker på så sätt. Det gäller att hitta rätt bok ur ens bokhög som tar en ur boksvackan. Det brukar vara den som man minst av allt tror det om! Så ta en av böckerna som du inte på en gång känner lust att läsa. Den som du tror något om utan att veta vad den handlar om.

    • En annorlunda teori du presenterar måste jag säga! Så har jag aldrig tänkt själv. Men jag vet inte om det kommer passa mig, det kommer ju bli ännu svårare att öppna pärmarna på en bok man egentligen inte känner för… Det där med att välja en bok man inte vet något om handlingen om tror jag däremot är en mycket bra idé!

  2. Jag tycker att du ska läsa den bok i ditt hem som du just precis nu är ALLRA mest sugen på att läsa, även om du kommer övermannas av känslor som att du kanske borde spara på den liite till… Men jag tror verkligen att det kan få en ur en lässvacka, jag har testat det när lässvackor drabbat mig och det har funkat varje gång.

    • Jag tror du har helt rätt! Jag insåg efter mitt inlägg att jag verkligen är sugen på 11/22/63, ås det blir nog den. Vilket jag tror blir bra då kingen har en tendens att dra in mig i hans böcker och värld, vilket skulle passa mig alldeles utmärkt nu :)

  3. Håller helt med! Tycker att du ska läsa den som du allra helst vill läsa men att läsa en ungdomsbok fungerar också. Både sätten brukar fungera finfint för mig :)

    • Jag fick tipset om ungdomsbok på twitter och jag tänkte börja med Fatta eld, men jag kände i slutändan att jag var mer sugen på Kings nya :)

  4. Pingback: Omstart | Påhittade nöjen

Kommentera

