Precious – boken vs filmen

Ja, då har jag både läst boken och sett filmen. Vi kan börja med omslaget. Det är likadana (på mina exemplar) omslag och för en gångs skull tycker jag att det är okej. I vanliga fall brukar jag tycka att böcker med filmomslag är så himla tråkiga (och oftast fula) men jag gillar det här omslaget, och det gör ingenting att det är likadana.

Filmen har lyckats ganska bra. Det är en bra film. Det är känslosam och gripande, men har man läst boken ligger den i lä. Jag är ledsen att jag inte kan vara mer originell här, men boken kickar filmens ass, kort och gott. Boken ger en extra dimension till historien där filmen faller kort.

Skådespelarna är väldigt bra. De kunde inte gjort boken mer rättvisa. Där träffade de helt rätt!

Så, om du gillade filmen, snälla, läs på boken! Du kommer inte att bli besviken! Och om du gillade boken, se gärna filmen, den är ett bra komplement. Plus att det ju alltid är trevligt att se en film där man läst boken. Jag rekommenderar både boken och filmen Precious, men om jag bara får välja en vinner boken. Alla kategorier.

Det här inlägget postades i bilder, bokomslag, filmer, Lee Daniels, Sapphire. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Precious – boken vs filmen

  1. Sofia i Bokmilaskogen skriver:

    Jag gillade ju filmen väldigt mycket, så om boken är ännu bättre så måste jag bara läsa den! :) Tycker du att man bör läsa den på originalspråket i så fall? Annars kanske man missar den amerikanska lower-class-jargongen, tänkte jag.

    • Frida skriver:

      Åh läs boken! Den är så himla bra! Jag tycker absolut att du ska läsa den på engelska! I boken får man följa Precious språkliga utveckling på ett helt annat sätt än vad man får i filmen, och det är nog överlägset bättre att läsa den på engelska. Det finns en version där du får boken både på engelska och svenska i ett. Den har jag och fattar fortfarande inte varför jag läste den på svenska. Så. Himla. Dumt.

  2. cecilia skriver:

    Jag har inte sett filmen men jag har läst boken på svenska. DOCK så tror jag att jag skulle ha uppskattat boken mer på engelska. tror inte att boken f¨r sin rättvisa på svenska.

    • Frida skriver:

      Jag håller med. Boken var fantastisk, men just det här när man följer Precious språkutveckling blir nog bättre på engelska.

      Men om någon läser detta som inte läst boken, tro inte att man MÅSTE läsa den på engelska! Den är fantastisk på svenska också.

  3. Jessica skriver:

    Har läst boken och gillade den, brukar bli besviken på efterföljande film men får ge den en chans då!

  4. Emmas Bokhylla skriver:

    Jag ahr varken last boken eller sett filmen, men jag ar oerhort sugen pa att gora bada, ahr hort att det skall vara en oerhort gripande berattelse.

    • Frida skriver:

      Det är det minst sagt! En hemsk men underbar berättelse, som jag varmt rekommenderar! Jag tror inte den berättelsen kan lämna någon oberörd.

Kommentera

